Методика CLIL для вчителів іноземної мови та вчителів-предметників: чому варто спробувати?

Методика CLIL для вчителів іноземної мови та вчителів-предметників: чому варто спробувати? - INFBusiness

Спікерка:

Методика CLIL для вчителів іноземної мови та вчителів-предметників: чому варто спробувати? - INFBusiness

Вікторія Ломака, вчителька англійської мови в Сумській загальноосвітній школі № 5,
фіналістка Global Teacher Prize Ukraine, авторка вебінарів для вчителів

Одна з найкращих учителів англійської мови в Україні Вікторія Ломака розповідає про методику CLIL, в яку залюблені безліч викладачів іноземних мов у всьому світі. Секрет — в інтеграції мовного навчання і предметних дисциплін. CLIL занурює учнів в опрацювання «нудних» чи важких тем, понять і формул через лінгвістичну гру та посилює міжпредметні зв’язки. Так клас перетворюється на майстерню ідей, де кожне слово має сенс, а завдання — мету.

CLIL: що це за методика і як застосовувати її у класі?

— Методика CLIL (Content and Language Integrated Learning) — нестандартний і цікавий підхід до вивчення іноземних мов, за якого мова — це не лише мета, а й засіб опанування інших дисциплін, — розповідає Вікторія Ломака. — Учні одночасно засвоюють знання з певної дисципліни (географія, біологія, фізика) та вдосконалюють знання іноземної мови. Уроки стають більш інтерактивними, практичними й захопливими.

Основна ідея CLIL полягає в тому, щоб використовувати мову як засіб комунікації та навчання, а не тільки як академічний предмет. Це мотивує учнів активно користуватися мовою для розв’язання практичних завдань, дискутування та критичного мислення. Учні підвищують рівень мовної компетенції природно, адже вивчення відбувається в контексті актуальних для них тем.

Багато років тому я почала інтуїтивно використовувати методику CLIL на відкритих уроках. Поєднувала урок англійської мови + урок праці, урок англійської мови + урок фізкультури, урок англійської мови + урок німецької мови. А навчаючись у Goethe-Institut, створила проєкт «Екологічне детективне агентство», в якому вивчення німецької мови тісно перепліталося з темою екології. Сміття в нас виступило в ролі доктора Моріарті, а наші учні були детективами, які протистоять його витівкам. Ми досліджували зникнення мушлі-беззубки в річці Псел та презентували цей проєкт у Берліні.

Які переваги методики CLIL для учнів?✔

Повне занурення в мову без відриву від реального життя

Учні занурюються у вивчення іноземної мови на практиці, що допомагає їм швидше опанувати мовні конструкції та спеціальну термінологію. Мова вивчається в реальному контексті, а не лише з підручників. Наприклад, на уроці географії діти вивчають англійською пояняття «річкові долини», «ландшафти», «гирла», «течії». Це значно цікавіше та дієвіше для запам’ятовування, ніж монотонне зазубрення окремих термінів.

Підвищується мотивація до навчання

Завдяки цікавим завданням та інтегрованим матеріалам зацікавленість учнів зростає в рази, адже вони одразу розуміють, як вивчене під час уроку можна застосувати в реальному житті. До прикладу, урок англійської мови + мистецтво дасть змогу школярам описати свої улюблені картини під час вивчення стилів художників.

Розвиток аналітичного та критичного мислення

Навчаючись за методикою CLIL, учні навчаються різнобічно аналізувати інформацію. На уроці біології, вивчаючи харчові ланцюги, діти можуть розмірковувати, що станеться, якщо зникне один з видів. Це розвиває не лише знання мови, а й аналітичні здібності, креативність, навички аналізу, порівняння та пошуку рішень.

Підготовка до реального життя та розвиток інтересу до глобальних проблем

Навчаючись, учні отримують навички, які їм точно знадобляться за межами школи. Наприклад, вони вчаться створювати презентації про зміну клімату англійською мовою — це стане в пригоді під час навчання в університеті.

Завдяки урокам англійської в поєднанні з іншими дисциплінами учні активно обговорюють актуальні проблеми людства. Наприклад, можна вивчати тематику відновлювальної енергетики та дискутувати, яка країна наразі лідер у впровадженні новітніх технологій.

Методика CLIL для вчителів іноземної мови та вчителів-предметників: чому варто спробувати? - INFBusiness

Застосовуємо методику CLIL на практиці: три прості кроки

Оберіть предмет

Найкраще для опанування методики підходять дисципліни, які вимагають використання візуальних матеріалів: історія, географія, мистецтво, біологія.

Створіть урок за методикою CLIL у співпраці з учителями-предметниками

Співпраця вчителя іноземної мови та колег-предметників стоїть чи не на першому місці, якщо ви наважилися на експеримент із CLIL у своєму класі. Особисто мені ніхто з колег не відмовив у допомозі та співпраці — їм теж було цікаво!

Було б надзвичайно круто, якби не лише вчителі іноземної мови, а й учителі-предметники проводили уроки за методикою CLIL. Є чимало прикладів, коли вчителі-предметники в інших країнах отримують додаткові бонуси (підвищення кваліфікації і зарплати), якщо проводять уроки англійською мовою. У приватних школах в Україні теж є такий досвід.

На перший погляд здається, що CLIL вимагає подвійної підготовки. Однак чимало онлайн-ресурсів та платформ спрощують та оптимізують процес — було б натхнення. Крім того, і самі вчителі зазначають, що методика робить уроки цікавішими в рази навіть для них самих.

Придумайте цікаві завдання

Уявімо, що ви вирішили поєднати урок фізкультури та іноземної мови. Зберіть цікаві факти про виникнення футболу, а потім не просто відтворюйте гру під час уроку на спортивному майданчику, а й давайте учням завдання ставити один одному питання, дотичні до теми спорту. Наприклад, коли учні перекидують один одному м’яча — мають поставити питання. Якщо питання зараховується — одне очко для команди.

А можна приклад застосування методики CLIL?

Так, ось приклад конспекту уроку за методикою CLIL, який інтегрує іноземну мову (англійську) та фізику.

Тема уроку:

«Сила та енергія в повсякденному житті»
(Force and Energy in Everyday Life)

Клас: 7–8-й

✹ ✹ ✹

Мовні цілі:

  • Розширити словниковий запас учнів з теми «Сила та енергія».
  • Розвинути навички слухання та говоріння, необхідні для опису фізичних явищ.
  • Практикувати вживання умовних конструкцій («If-then» statements) для пояснення фізичних принципів.

Цілі з фізики:

  • Ознайомити учнів з основами понять «сила» та «енергія» і їхніми видами.
  • Розуміти різницю між потенційною та кінетичною енергією.
  • Розвивати вміння спостерігати та пояснювати фізичні явища у повсякденному житті.

Ключова лексика:

Сила: force, push, pull, gravity, friction

Енергія: energy, kinetic energy, potential energy, conservation, transfer

Інші терміни: movement, mass, acceleration, object, distance

Матеріали:

  • Презентація з візуальними ілюстраціями основних понять.
  • Картки з ключовими словами та їх визначеннями.
  • Предмети для простих експериментів (наприклад, м’яч, лінійка, кулька, поверхні з різним рівнем тертя).
  • Робочий аркуш із завданнями для визначення понять та умовних речень.

✹ ✹ ✹

Хід уроку

1. Вступ (5 хвилин)

Warm-up: Учитель показує зображення, де видно об’єкти в русі (наприклад, спуск з гірки, кидок м’яча). Запитання до учнів: «What forces are at work here?»

Ознайомлення з темою: Учитель розповідає, що учні сьогодні дізнаються про те, як сила та енергія впливають на рух у повсякденному житті.

2. Активне введення лексики (10 хвилин)

Презентація нової лексики: Учитель представляє ключові терміни (force, energy, gravity, etc.) через зображення та короткі пояснення англійською.

Вправа на узгодження понять: Учням роздають картки з визначеннями нових термінів, і вони працюють у парах, щоб знайти відповідний термін для кожного визначення.

Демонстрація прикладів: Учитель показує, як сили (такі як тертя та гравітація) діють на різні об’єкти.

3. Огляд теоретичної частини (10 хвилин)

Коротке пояснення, що таке кінетична і потенційна енергія, із простими прикладами:

  • кінетична енергія: енергія об’єкта в русі (наприклад, м’яч у русі);
  • потенційна енергія: енергія, що зберігається, коли об’єкт перебуває на висоті (наприклад, м’яч на вершині гірки).

Використання «If-then» умовних речень для пояснення: «If an object is lifted higher, then it gains potential energy». Учні повторюють такі речення для закріплення структури.

4. Практичні завдання та експерименти (15 хв)

Експериментальна вправа: Учні об’єднуються у групи. Кожна група має предмети, такі як кулька та різні поверхні для демонстрації тертя і гравітації.

Учитель дає інструкції: Наприклад, штовхнути кульку по гладкій і по шершавій поверхнях та описати, як сила тертя впливає на швидкість кульки.

Обговорення результатів: Кожна група коротко розповідає англійською, як сила та енергія проявляються в їхніх експериментах. Використовується структура «If-then» для пояснення результатів.

5. Застосування на практиці (10 хв)

Вправа «Everyday Forces and Energy»: Учні отримують короткі ситуації з повсякденного життя (наприклад, велосипед, підйом на гору, спуск гіркою) і визначають, які сили та види енергії беруть участь у кожній ситуації. Вони використовують вивчену лексику та умовні речення.

Робота в парах: Обговорення ситуацій у парах і підготовка до презентації своїх висновків для класу.

6. Підсумок і рефлексія (5 хв)

Питання для обговорення: Учитель запитує в учнів, що вони дізналися про взаємодію сили та енергії.

Закріплення знань: Учитель повторює ключові поняття та умовні конструкції, роблячи висновок про значення сили та енергії у повсякденному житті.

✹ ✹ ✹

Домашнє завдання

Запропонуйте учням описати приклад із власного життя, де вони застосовують знання про силу та енергію. Наприклад, катання на велосипеді або підйом сходами. Попросіть їх використовувати якнайбільше нової лексики та умовні речення, щоб описати цей процес.

CLIL для новачків: яких пасток уникати?✘

Перевіряйте, чи збігається тема, яку ви хочете донести учням, із поточною програмою того чи того предмета. Можливо, ви захочете пояснити тему математичних фігур, але на уроках математики ваші учні ще цього не вивчали.

Не давайте дітям суху теорію з іншого предмета. Методика працюватиме ефективно, якщо матеріал подаватимете у формі експериментів, цікавих завдань чи дій, які потрібно відтворити учням.

Не ігноруйте співпрацю з колегами-предметниками під час розробки уроку.

Перевантажувати дітей методикою під час кожного уроку не варто. Спробуйте розпочати впровадження CLIL у формі проєктної діяльності. Візьміть цікаву тему та створіть під неї проєкт для вашого класу і спостерігайте, наскільки це буде захопливо для учнів. До прикладу, мій клас вивчав Україну… через тематичні поштові марки. Ми створили проєкт-постер в електронному вигляді та обмінялися ним із постером учнів з Хорватії, які теж вивчали свою країну через дослідження поштових марок.

Слідкуйте, щоб учням не забракло базових знань іноземної мови. Якщо вчитель не пропонуватиме опорні фрази чи легкі та зрозумілі пояснення нової лексики — є всі шанси, що урок перетвориться на хаос. Тож подбайте про мовні підказки та допоміжні візуальні матеріали заздалегідь.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *