
Ідентифікація себе як україномовних серед школярів, педагогів та батьків показує позитивну тенденцію, якщо порівнювати з попередніми роками.
Про це свідчать підсумки дослідження стосовно забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі, яке здійснила Державна служба якості освіти.
У Держслужбі акцентують увагу на поступовому посиленні ролі української мови в школі та в повсякденному житті учасників навчального процесу.
Разом з тим, дослідники вказують на наявність відчутних територіальних розбіжностей. Зокрема, на Сході та в Києві зберігаються певні проблеми щодо забезпечення функціонування державної мови в освітніх установах.
Дослідження продемонструвало, що протягом минулого навчального року збільшилася кількість вчителів, які використовують українську не лише під час занять, але й на перервах та за межами школи.
«У східному та південному макрорегіонах на 16-17% більше вчителів використовують українську мову під час перерв. Зменшилася кількість учнів, які розмовляють в школі російською», – зазначено у звіті.
Рідною українську мову вважають 78% школярів (збільшення на 4% у порівнянні з минулим роком), 82% батьків (без змін) та 92% вчителів (збільшення на 6%).
Найвищі показники традиційно зафіксовано в західному та центральному макрорегіонах, а суттєве зростання зафіксовано на Півдні країни.
Також відзначається збільшення числа школярів, які спілкуються виключно українською вдома та поза школою – відповідно 49% (+10%) і 44% (+7%), – відмовляючись від двомовних практик.
Разом з тим, щодо використання україномовного контенту в мережі інтернет, то числові показники учнів зменшились: 54% проти 71% у 2022/23 навчальному році.
Учасники презентації звіту підкреслили, що посилена увага до мовного аспекту в школах та підтримка мовної стабільності в родинах і онлайн-середовищі мають бути основними напрямками, які потребують постійної реалізації.
Беручи до уваги результати дослідження, Державна служба якості освіти рекомендує надавати всебічну підтримку педагогам у регіонах, де україномовне середовище потребує розвитку, розширювати україномовне позакласне середовище в школах, створювати мовні гуртки та розмовні ініціативи, розвивати якісний україномовний медіа-продукт та онлайн-платформи для покращення мовних навичок.
ЗАВАНТАЖИТИ ЗВІТ
Источник: osvita.ua
