Основні положення
- Дослідження з наглядовими радами в університетах України демонструє неоднакові результати.
- МОН має намір поліпшити стратегію, ймовірне залучення студентів до наглядових рад і взаємодія з міжнародними організаціями для розширення управлінського потенціалу.

Наглядові ради у вишах / Пресслужба КАІ
В окремих університетах України було введено пілотний проєкт – там почали діяти наглядові ради. Йдеться про Запорізький національний, Київський авіаційний інститут і Карпатський національний університет імені Стефаника.
Заступник міністра освіти та науки з питань вищої освіти Микола Трофименко поділився з РБК-Україна інформацією про підсумки експерименту. Про це повідомляє 24 Канал.
Як функціонують наглядові ради?
Посадовець зазначає: пробний проєкт показує неоднорідні результати.
Ми помітили, що КАІ – зорієнтований на бізнес-сферу. Там група молодих ініціативних спеціалістів із міцною наглядовою радою, з потужним лідером. У них чимало прикладів, коли вони беруть споруду, де ремонту не було близько 40 років, і створюють лабораторії разом із працедавцями. Сприяють розвитку дуальної освіти – готують студента, який згодом знаходить працю в провідних компаніях,
– розповів заступник Лісового.
І додав, що всі випадки по-своєму унікальні. Оцінюватимуть їх досконально згодом.
Але те, що зараз відбувається, мені імпонує – з огляду на підходи до керівництва, до брендингу, маркетингової стратегії, до вступної кампанії,
– конкретизував посадовець.
Також повідомив: у Запорізькому університеті – значна залученість місцевої влади, і університет відчуває свою відповідальність за зміцнення державних позицій у місті, у вихованні справжніх громадян України на прифронтових територіях. Це сильний регіональний університет, впливовий для Запоріжжя та області щодо утвердження там державницьких принципів.
Карпатський університет має міцну академічну команду, міцні міжнародні контакти, непересічні для України ініціативи, такі як обсерваторія на горі Піп Іван, молодіжний центр в Микуличині тощо. Ми прагнемо, щоб це зробили всі університети – встановили співпрацю з владою, з підприємництвом, з громадами. Експеримент показує, що бізнес може вкладати кошти в інфраструктуру, надавати технічні завдання, яких спеціалістів готувати. А це розвиватиме нашу економіку та сприятиме відновленню,
– каже він.
Як МОН покращуватиме підхід?
Посадовець при цьому зазначив, що МОН налаштоване вдосконалити цей підхід.
Ймовірно, залучити до наглядових рад колективи, можливо, студентів. І ми передбачаємо, що така форма адміністрування університетами буде так само можливою, як і традиційна, передбачена законом України “Про вищу освіту”. Ми бачимо в цьому і антикризовий механізм, і складову розвитку,
– зауважив заступник Лісового.
І додав, що окремо для підсилення управлінських можливостей МОН разом зі Світовим банком та Британською Радою реалізують програму розвитку академічних менеджерів. Її завдання – до травня 2026 року навчити тисячу управлінців університетів. У першому циклі підготували близько 450 учасників; зараз проходить другий. Програма включає стратегічне планування, фандрейзинг та сучасні управлінські методи.
- У МОН також повідомили, чи буде зимова вступна кампанія до вишів в Україні та для кого.
