Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя»

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» 13.04.2024 16:00 Укрінформ В Центрі сучасного мистецтва M17 у столиці відкрилася виставка одного з найдорожчих українських художників. Радимо відвідати

Виставка має назву «Першообрази», на ній не означена чітка хронологія, але вона вимальовується – від абсолютно абстрактних картин автора 1990-х – початку 2000-х, до іконописних творів, створених впродовж минулого року.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

ХУДОЖНИК РОЗРОБЛЯВ СВІЙ КОЛІР, СВОЇ ВІДТІНКИ, ШУКАВ ЇХ МАЙЖЕ ЯК НАУКОВЕЦЬ В ЛАБОРАТОРІЇ

Перш ніж відшукати власну творчу неповторність, Анатолій Криволап пройшов складний шлях випробування формою та експериментів з кольором. Після закінчення Київського художнього інституту, вів непублічний спосіб життя, шукаючи себе у мистецтві й не бажаючи творити в єдиноприйнятому радянському стилі соцреалізму.

Лише через 10 років він знайшов свою техніку, тоді ж з-під його пензля почали з’являтися перші абстрактні образи.

«Анатолій Криволап починав як академічний живописець, писав етюди з натури. Його ранні роботи дуже точно виписані, як цього вимагають в академії. Але його цікавило інше – він розробляв свій колір, свої відтінки, шукав їх майже як науковець в лабораторії. Теорія кольору це його основний меседж в мистецтві», – пояснює український художник Антон Логов, супроводжуючи нас експозицією виставки.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Антон Логов

«Я ніколи не займався радянським мистецтвом. Я той час провів в підвалі, відшукуючи свій колір, свою структуру, і абстракції стали ходом до чогось того, що я тоді відчував. Я тоді не писав картини, бо все те, що я бачив, мене морально вбивало», – розповів нам в коментарі пан Криволап, згадуючи той період життя. 

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Анатолій Криволап

«Він сильний художник образу, який пройшов шлях абстракції. А цей шлях не всі проходять в мистецтві, адже він радикальний, бо ти відмовляєшся взагалі від всього і залишаєш тільки фарби, полотно, власну уяву і працюєш з ними. Він відкидає все зайве і залишає головне, що хоче сказати – в абстракції Криволап говорить через колір, лінії чи плями, а в реалізмі – акцентуючи та чомусь одному, наприклад, тільки на одній хатинці або на одній смужці горизонту. І цей стик неба й землі для нього важливіший ніж всі детально вималювані гілочки на деревах», – підкреслює Логов.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Анатолій Криволап працює з різними фактурами, він додає до фарби пісок, тирсу, використовує емаль – створюючи певний рельєф. Ці поверхні для нього важливі, вони тактильні, до них можна доторкнутись і відчути цю нерівність на енергетичному рівні. Його кольори –  грають, створюють щось більше, що можна розглядати і розгадувати безкінечно.

ЙОГО ПЕЙЗАЖІ ДУЖЕ ВПІЗНАВАНІ, ЯКЩО ПОБАЧИШ ДЕСЬ НА ВИСТАВЦІ, ТО ЗНАЄШ ТОЧНО, ЩО ЦЕ – КРИВОЛАП

Оскільки для Криволапа важливий імпульс – розмаїття енергії, кольору, фактур та фарб, то в певний момент він зрозумів, що це почало виходити за межі абстракції. Митець почав брати енергію від природи – виїхав за Київ, віднайшов місце, облаштувався і почав працювати на повітрі.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

«Але не з етюдником, пишучи з натури, а інакше – він дивиться, підживлюється від природи енергією, а потім віддає її в своїх нових роботах. Це вже не абстракція, бо в абстракції ти тільки уявляєш. Так він прийшов до того, що йому стало важливо писати пейзаж і він створив свою формулу українського пейзажу. Тобто, коли він повернувся до природи, він віднайшов своє обличчя і здобув впізнаваність. Його кольори близькі Україні – це її образ, зітканий з відчуття місцевості, клімату, краєвидів, сонця, повітря, озер», – говорить Логов.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Його пейзажі справді дуже впізнавані, якщо побачиш десь на виставці, то знаєш точно, це – Криволап. Це його кольори, його види – зазвичай, це види Дніпра в різні пори доби, там де він живе, бачить, передає.

На початку експозиції виставки розміщена велика абстрактна картина з різнокольоровими горизонталями. Здавалося б, це рівні за шириною горизонтальні лінії, різні за текстурою, але художник тонко оперує узагальненнями і це теж – умовно пейзаж, якщо подивитися на них здалеку.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Я НАПИСАВ ТІЛЬКИ ОДНУ РОБОТУ, ЯКА СТОСУВАЛАСЯ ВІЙНИ, БО МІЙ КОЛІР І ТЕКСТУРИ НЕ МОЖУТЬ ПЕРЕДАТИ ТРАГІЗМ ТОГО, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ – КРИВОЛАП

З 2014 року і до сьогодні Анатолій Криволап працює над розписами церкви Покрова Пресвятої Богородиці, розташованої в селі Липівка, що на Київщині: храм пронизаний кольором, метафізика якого зливається з метафізикою духу, до якого художник йшов усе своє життя.

Звернення митця до іконопису для багатьох, навіть для самого художника, стало несподіваним, неочікуваним, непередбаченим.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

На початку повномасштабної війни Липівку окупували росіяни. Храм став укриттям для людей. На церковному дворі йшли бої – деякі розписи постраждали, але їх вирішили залишити в такому стані для нащадків, як нагадування про варварство, знищення української культури росіянами.

Антон Логов нагадує, що Анрі  Матісс свого часу творив живопис у жіночому монастирі міста Ванс (Франція). І, коли у Матісса запитували, чи він вірить в Бога, він відповідав: так, тільки коли я працюю.

На думку Логова, звернення Анатолія Криволапа до сакральності – це шлях художника: «Він хотів сказати своє слово, переглянути тяглість традиційних церковних канонів, «переозначити» їх кольором, вільною трактовку фігур».

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Анатолій Криволап розповів нам, що за період повномасштабного вторгнення написав тільки одну роботу, яка стосувалася війни.

«Недалеко від мене йшли бої біля озера… Але колір, текстура, з якими я працюю, не можуть передати трагізм того, що відбувається. А повертатися до малювання «картин з прапорами» я не можу, я це завжди ненавидів. Але, звісно, у мене, як у людини, котра все це переживає зараз, є враження і я думаю, вони якимось чином передаються в моїх картинах. Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя», – поділився він.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

КОЛЕКЦІОНЕРИ РОЗУМІЮТЬ: БЕЗ КРИВОЛАПА – КОЛЕКЦІЯ ЦЕ НЕ КОЛЕКЦІЯ

Роботи Анатолія Криволапа двічі встановлювали рекорди продажів сучасного українського мистецтва на міжнародному арт-ринку. А вартість найдорожчої його картини сягнула 186 тисяч доларів.

Про феномен високої вартості робіт українського художника ми запитали у арт-дилера Ігоря Абрамовича.

«Це тонкощі розуміння живопису, який він створює. Ви пам’ятаєте, як було з NFT (Специфічний тип криптографічного токена на блокчейні, що являє собою унікальний актив або право власності, який існує в єдиному екземплярі. Будь-який витвір цифрового мистецтва можна назвати NFT – ред.), коли всі загорілись і ціна просто зашкалювала. Але старе покоління колекціонерів, та навіть і нове, говорить: ні, ми хочемо більше кольору, фарб, емоції, імпульсу, вібрації. І коли дивишся на роботи Криволапа, там якраз все це є. Саме це і є його головна «фішка». Його роботи викликають емоцію. Коли немає емоцій, робота не може дорого коштувати», – пояснив експерт.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Ігор Абрамович

За його словами, до коронавірусу, картини художника Криволапа здебільшого колекціонували люди 50+, які знаються на мистецтві і розуміють, що без Криволапа – колекція це не колекція. Але зараз вік колекціонерів помолодшав, з’явилась багато нових поціновувачів віком до 40 років –це  представники сфери-IT та різних бізнесів.

«Спочатку вони приходять «за ім’ям», а потім втягуються, особливо, коли поспілкуються з самим Криволапом», – говорить пан Абрамович.

ЗА ЦІ ДВА РОКИ ВЕЛИКОЇ ВІЙНИ МИТЕЦЬ ПЕРЕРАХУВАВ НА ЗСУ БЛИЗЬКО 350 ТИСЯЧ ЄВРО

Його картини активно продаються за кордон – він подобається американському атр-ринку, є колекціонери англійці, багато поціновувачів живуть у Швейцарії. Вже під час повномасштабної війни додалося два колекціонера в Італії.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Так, цікавість до картин Криволапа зараз зумовлена і більшим інтересом до всього українського, а тут є і українська складова, і живопис. Анатолій Криволап пропускає цю війну через себе, тому що це його земля, природа, його емоції і він реально дуже багато робить для наближення Перемоги: купує машини для фронту, тепловізори, допомагає з лікуванням поранених військових, оплачує протезування за кордоном. За два роки митець перерахував на ці цілі приблизно 350 тисяч євро.

«Тут – українська душа, українська ДНК», – вважає арт-дилер Ігор Абрамович.

ЯКЩО ЛЮДИ КУПУЮТЬ КАРТИНИ, ВОНИ КУПУЮТЬ ЕМОЦІЇ ТА ВРАЖЕННЯ

Народний артист Остап Ступка є давнім поціновувачем творчості Анатолія Криволапа і має в своїй колекції його картини. Говорячи про феномен художника він зауважив: митець шукає свій колір, як актори шукають свою роль.

«На мій хлопський розум, так казав мій батько, я розумію, що у Криволапа кожен колір – це емоція, а сукупність кольорів – якесь ширше сприйняття», – сказав він.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Остап Ступка

На питання, що йому ближче абстракціонізм чи класичний живопис, актор відповів: «Мені ближче те, що мене зачіпає. І я не можу сказати, що якщо подобається мені, то має подобатися всім. Це – особисте. Люди купують не стільки картини, скільки емоції, враження. Картини Криволапа – дають мені це», – поділився Остап Ступка.

Художник Анатолій Криволап: «Я бачу життя крізь живопис, а не дивлюся на живопис крізь життя» - INFBusiness

Виставка «Першообрази» триватиме в Центрі сучасного мистецтва M17 до 9 червня 2024 року. Тож всі, хто захоче може відчути, буквально доторкнутися і скласти власне враження про картини Анатолія Криволапа, спробувати розгадати загадку його непересічного дару, що вражає поціновувачів мистецтва по всьому світу і допомагає наближати нашу Перемогу. 

Любов Базів. Київ

Фото Павла Багмута

Культура Виставка

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *