ШІ для вчителя — секретар чи конкурент: прогнози експертів

ШІ для вчителя — секретар чи конкурент: прогнози експертів - INFBusiness

Світовий Економічний Форум оприлюднив новий звіт «Формування майбутньої освіти: роль ШІ в освіті 4.0». Чим він цікавий? Те, що ШІ приходить у реальність освітян, уже очевидно. Тож питання стає глобальним: як правильно скористатися цими можливостями? Як зробити, щоб штучний інтелект допомагав учням, став комфортним інструментом для вчителя, а не підміняв його у школі й не залишав без роботи? Зібрали в матеріалі головні прогнози звіту.

Чим штучний інтелект лякає?

Ніколи ще технології не входили так стрімко у шкільне життя. Нещодавно українські освітяни вважали, що штучний інтелект в освіті — це щось із фантастики, з життя елітних закордонних шкіл. І ось уже переймаються, чи не допомагав на контрольній їхнім учням ChatGPT. Є країни, де темпи ще помітніші. Наприклад, у Великій Британії вже 42% вчителів регулярно використовують ШІ у своїй роботі. Це дані за листопад 2023-го і це аж на 25% більше, ніж у квітні того самого року. 

Та й можливості ШІ стрімко зростають. Такі моделі, як ChatGPT, Synthesia, Dall-E2 та Bard, можуть писати есе, створювати зображення, пояснювати складні теми і розв’язувати задачі. Але не все так однозначно. Глобальне опитування, в якому торік взяли участь понад 17 тис. людей, продемонструвало, що 61% респондентів не довіряють ШІ. Також 71% людей стурбовані потенційними ризиками:

  • захист даних учнів і конфіденційність;
  • ризик посилення нерівності: розрив між користувачами ШІ та тими, хто втрачає його переваги в освіті. Понад 2,6 мільярда людей у всьому світі наразі не мають базового доступу до Інтернету;
  • ШІ може бути використаний для створення дезінформації;
  • побоювання, що ШІ витіснить зі шкіл учителів, які не опанують нові технології, або позбавлять педагогів центрального місця в освіті та перетворять їх на персонал для обслуговування ШІ. 

Експерти дійшли висновків, що важливо визнавати потенційні ризики швидкого розгортання ШІ в освіті, якщо ці технології впроваджуються без належного планування, контролю, заходів безпеки та дотримання принципу справедливості. 

Прикраса, розвага чи рятівник?

Окрім того, що країни мають уникати цих ризиків, ШІ слід використовувати максимально ефективно, а не просто як цікавинку для учнів, прикрасу навчального процесу.

Що може бути критерієм ефективності? Здатність ШІ допомогти подолати найбільші проблеми в освіті натепер:

  • До 2030 року прогнозують дефіцит у 44 млн вчителів у світі (для виконання четвертої Цілі сталого розвитку — забезпечення кожній дитині у світі доступу до освіти).
  • Перевантаження адміністративною роботою: нині середньостатистичний педагог понад половину свого часу витрачає на звіти та документи. Нещодавнє опитування вчителів у США показало: з 54 години на тиждень лише 46% витрачається на викладання. Аналогічно, якщо поглянути на країни ОЕСР, учителі початкових шкіл витрачають у середньому близько 44%  робочого часу на викладання, а решту часу — на непедагогічні завдання. Дослідження Світового економічного форуму у співпраці з консалтинговою компанією Accenture довело: мінімум половину цього часу, яке не йде на викладання, можна автоматизувати.
  • З ШІ треба вміти працювати. Він має потенціал для створення трильйонів доларів економічної цінності завдяки підвищенню продуктивності праці та створенню нових потоків доходів від інноваційних продуктів. Однак це станеться лише тоді, коли професіонали ефективно використовуватимуть ШІ. Це залежить від усунення глобального дефіциту цифрових навичок.
  • Оцінювання має працювати на учня. Необхідно вдосконалювати оцінювання, що дасть більш точне розуміння прогресу учнів та їхніх індивідуальних потреб.

Сім відповідей на глобальні потреби

У чому конкретно допоможе ШІ?

    • Проблеми дефіциту фахівців в освіті та полегшення адміністративного тягаря вчителя можна вирішити шляхом автоматизації завдань. Штучний інтелект має слугувати для посилення, а не заміни ролі вчителя. Звільняючи викладачів від рутинних завдань, він дає їм можливість зосередитися на креативних завданнях, побудові стосунків, підвищенні мотивації до навчання.
    • Цифрова грамотність є хорошим показником здатності відрізняти факти від фейків. Учні, які є обізнаними в сучасних технологіях, зазвичай мають вищий рівень критичного мислення. Тож ШІ має навчати, як використовувати ШІ. Також учителям потрібно надати доступ до підвищення кваліфікації, яке допоможе найбільш продуктивно використовувати ШІ.
    • ШІ завдяки гейміфікації здатен перейти від періодичних формальних оцінок шкільних успіхів учнів  до безперервного оцінювання знань та навичок, даючи можливість максимально персоналізувати процес навчання. Оцінювання стане формувальним, адже завжди даватиме змогу дитині виправити ситуацію та надолужити прогалини.
    • Персоналізований навчальний контент, що пропонує розв’язання проблем та задоволення різноманітних потреб учнів, і забезпечує індивідуальні освітні траєкторії для кожного.

    Які ризики ШІ бачать самі освітяни?

    • Необхідно робити акцент на впровадженні надійних протоколів конфіденційності та безпеки даних. Це включає підвищення обізнаності про етичне використання даних, забезпечення згоди, анонімізацію даних і обмеження збору даних для освітніх цілей. Особливо вразливими до дезінформації є діти та підлітки, тому необхідно зосередитися на грамотності ШІ. Учнів слід готувати до критичного аналізу контенту та розуміння негативних наслідків неправдивої інформації. Вже існують ресурси для такого навчання, такі як розробка Міжнародного товариства технологій в освіті (ISTE) «Практичні проєкти штучного інтелекту для класу». Там, зокрема, навчають таким непростим поняттям, як несвідома упередженість, активний чи пасивний збір даних, алгоритм машинного навчання, цільовий маркетинг. 
    • Штучний інтелект для освіти має розроблятися у співпраці з освітянами.
    • Міркування загальнодоступності та інклюзивності повинні займати центральне місце. Зокрема, гарантією цього може бути й незалежне фінансування розробок. А також  створення незалежного тестування та оцінки рішень штучного інтелекту, щоб зацікавлені сторони могли бути впевнені в їхній ефективності та співвідношенні ціни та якості.

    Кращі кейси — з різних країн

    Кейси різних країн та акумульовані ідеї вчених щодо впровадження ШІ — у найпрактичнішій частині звіту Світового Економічного Форуму.

    У деяких країнах вже є приклади, коли впровадження в освіту ШІ на державному рівні дає змогу вийти з кризи чи значно поліпшити соціальну ситуацію. Скажімо, в Уругваї програма Ceibal Computational Thinking and Intelligence діє у 80% міських державних шкіл. Діти мають навчання з цифрової грамотності, долучаються до конкурсу з математичного мислення та володіння сучасними інформаційними технологіями. Нещодавня перевірка результатів навчання довела: учні, які брали участь у програмі, значно перевершили тих, хто цього не зробив. Цікаво, що ініціатива виникла в окремій громаді, а її успіх спонукав інтегрувати програму  в освітні реформи Уругваю 2023 року.

    ШІ активно залучають у освітню сферу і в Об’єднаних Арабських Еміратах. Там Міністерство освіти, провідні освітяни, кілька партнерів, серед яких Microsoft, розробили безкоштовного віртуального репетитора на основі ШІ. Проєкт вже на етапі пілотування показав покращення оцінок у середньому на 10%. Повністю його мають запустити з вересня 2024-го. 

    Дослідження, проведене психологом у галузі навчання, Бенджаміном Блумом, показало: поєднання стандартної освіти та репетиторства ШІ підвищує шкільну успішність учнів на 98% у порівнянні з однолітками, які не мають такого цифрового помічника. Також ШІ разом із вчителями здатні значно підвищувати вмотивованість до навчання дітей, якщо  пов’язують завдання, приклади та концепції з інтересами, мріями та життєвим досвідом кожного учня.

    Якою буде освіта у найближчому майбутньому?

    У звіті наведено чіткі критерії, яким має бути навчальний процес, щоб його можна було віднести до Освіти 4.0. Експерти переконані, що невдовзі в усіх сучасних школах буде синергія вчительського таланту та можливостей ШІ. 

    1.

    Замість стандартного для всіх навчання стає персоналізованим — інклюзивна система, що заснована на індивідуальних потребах кожного учня, і достатньо гнучка, щоб кожен міг прогресувати у  власному темпі.

    2.

    Проєктний та проблемно орієнтований контент замість процесного.

    3.

    Замість системи, де навички погіршуються протягом життя, до такої, коли кожен постійно вдосконалює наявні навички та набуває нових, виходячи зі своїх індивідуальних потреб.

    4.

    ШІ відповідає за розвиток цифрових навичок учня, зокрема програмування, цифрової відповідальності та ефективного використання технологій.

    5.

    ШІ підвищує обізнаність школяра про навколишній світ, сталий розвиток і активну роль кожного у глобальній спільноті.

    6.

    Учитель дбає про розвиток емоційного інтелекту дитини та підлітка (наприклад, емпатії, співпраці, комунікації, розв’язанню конфліктів, лідерству).

    7.

    Педагог приділяє велику увагу розвитку навичок, необхідних для інновацій, включаючи підвищення креативності та системного аналізу. 

    Поділитися цією статтею

    Источник: www.osvitoria.media

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *