Ніхто не любить перетворювати ворогів на закоханих так, як… Драко та Герміона? Чому цей популярний фанфік-пара надихає на створення деяких найкращих романтичних книг року.
Коли я навчався у старшій школі, зі мною сталася канонічна подія в житті кожного молодого нерда: я був одержимий певним фрагментом поп-культури і раптом подумав: «Зачекайте… чому ці персонажі не цілуються?!»
У моєму випадку, IP-адресою, про яку йшлося, була серія про Гаррі Поттера (так, я міленіал, дякую за запитання), а персонажами, яких я хотіла поцілувати, були Драко Мелфой та Герміона Ґрейнджер. Як виявилося, я була не тільки не одна в цьому — я була частиною феномену. Завдяки магії інтернету я відкрила для себе FanFiction.net (я, кхм, старша міленіалка), де фанати Гаррі Поттера створювали власні історії, в яких Драко та Герміона долали труднощі, щоб закохатися одне в одного. Я дізналася, що улюблені пари називаються «кораблями» (скорочення від relationships), фанати — «перевізниками», а мій корабель називається Драміона. Я проковтнула стільки фанфіків про Драміону, скільки змогла, і навіть написала кілька власних. (Ні, я не покажу їх вам, і ім'я користувача помре разом зі мною.)
Після більш ніж десяти років у цифровому світі мій корабель формується як наступний великий прорив у видавничій справі, оскільки три найочікуваніші книги року від Penguin Random House та Hachette мають коріння у фанфіках про Драміоне: «Непереборне бажання закохатися у ворога» Бріджит Найтлі, «Роза в кайданах» Джулі Сото та «Алхімізована» СенЛін Ю.
Непереборне бажання закохатися у ворога, Бріджит Найтлі. Знижка 47%. $30, $16 на Amazon.
«Троянда в кайданах» Джулі Сото. Знижка 30%. $32. $22 на Amazon.
Alchemised, від SenLin Yu. Знижка 30% зараз. $35 $24 на Amazon.
Ціле покоління читачів виросло, люблячи фанфіки з тих самих причин, що й я — адже фанфік, у своєму найкращому вигляді, — це набагато більше, ніж просто переробка. Він може виправити помилки, вчинені авторами, створити образ для шанувальників, які хочуть відчувати себе поміченими, уявити кращі світи та кращі кінцівки для улюблених персонажів і, в свою чергу, уявити кращі можливості для нашого світу. Поцілунок, зрештою, є бонусом.
«Привабливість фанфіків полягає в тому, що є річ, яку ти так сильно любиш і хочеш поділитися нею з людьми, але також є речі, які тобі в ній зовсім не подобаються і які ти хотів би змінити», — каже Мел Томас, відеоесеїст . «Наскільки це захопливо? Для мене саме в цьому і полягає суть мистецтва».
Фанфіки аж ніяк не є нішевим заняттям для аматорів: Archive of Our Own (більш відомий як AO3), некомерційний сайт фанфіків, відомий своєю системою тегів, може бачити понад 74 мільйони переглядів сторінок на день . Наразі на AO3 є близько 34 500 фанфіків, позначених тегами про пару Герміони та Драко. Шанувальників корабля приваблює динаміка перетворення ворогів на коханців, один з найулюбленіших тропів у фанфіку та романтиці, оскільки багато історій про Драміоне містять відтінки Елізабет Беннет та містера Дарсі.
«Це поєднання, яке втілює в собі багато з того, що змушує людей любити ворогів, а не коханих, як троп. У вас є ця динаміка шикарного хлопця, розумниці; у вас є аспект академічного суперництва, якщо ваша історія зрештою спирається на це», — каже Найтлі, авторка мегапопулярного фанфіку «Драко Малфой і принизливе випробування закоханості» (DMATMOOBIL для шанувальників, у яких обмаль часу на друк). «Це багато в чому впливає на те, що нам подобається бачити, коли ми бачимо двох персонажів, які з’являються на екрані чи на сторінці, одразу ж переймаючись антагонізмом з різних причин, а потім якимось чином знаходять щасливе життя».
«Це поєднання, яке втілює в собі багато з того, що змушує людей любити ворогів, а коханих – як троп».
Звісно, Драко — радше другорядний персонаж у серії про Гаррі Поттера; ми бачимо лише короткі уявлення про його життя поза Гоґвортсом, і він завжди представлений лише як антагоніст Гаррі. Це робить його ідеальним чистим аркушем для фанатів, які хочуть оживити оригінальну серію. І, не затьмарюючи Рона, треба сказати, що багато читачів вважали його занадто нудним і передбачуваним для Герміони. «Оскільки ми мало знаємо про внутрішній світ [Драко], він є втіленням того, що, на вашу думку, може бути інтелектуальним та емоційним партнером для Герміони, причому це більше задовольняє, ніж Рон», — пояснює Томас.
І завдяки силі фанфіків, Драко Мелфой може отримати власний щасливіший кінець; у термінології фанфіків, багато історій про Драміоне кваліфікуються як «виправні фанфіки», або твори, в яких автори виправляють уявні помилки, залишені в оригінальному тексті.
«Ще одна річ, яка мені подобається в Драміоне, це те, що у Драко є ця арка спокути; він перетворюється з людини, якою був у книгах, на цю нову людину, яку Герміона може полюбити. Вона бачить у ньому щось таке, що нам, як читачам, потрібен час, щоб побачити», — каже Рошні Радія, голова редакційної команди аудіокниг Spotify. «Це він дуже чітко визнає свою помилку, а потім виправляє її, і є щось справді п’янке в персонажі, який готовий повністю прийняти це, змінитися та бути іншим».
Художниця Нікіта Джобсон відома своїми оригінальними фанфіками за мотивами Драміони. Тут її версія сцени з DMATMOOBIL.
«Це як той мем із «Гордості та упередження» : це не «Я можу його виправити»; це «Якщо він знає, що добре для нього самого, він виправиться сам»», — жартує Сото, автор кількох популярних фанфіків про Драміоне . Також можливо, що фанати помітили напруженість між акторами Томом Фелтоном та Еммою Вотсон, які згодом зізналися, що були закохані одне в одного в різні моменти зйомок .
Звісно, фанати Гаррі Поттера не винайшли фанфіки, навіть якщо деякі з них хотіли б, щоб ви вірили, що вони це зробили. Скільки існував фандом, існували спільноти для фанфіків, подобається це авторам чи ні. (Вибачте, Енн Райс .) Очевидно, що він процвітав в інформаційну епоху, але ще до того, як Ел Гор винайшов інтернет, фанати міняли друковані зини на фанфіки на такі шоу, як «Зоряний шлях», та фільми, як «Зоряні війни». До цього автори черпали натхнення з існуючих історій для власної роботи. Я запитую вас, чи не були п'єси Шекспіра «Царі» королівським фанфіком? Що таке «Пекло Данте», якщо не фанфік на тему Біблії з самовставкою?
Переглянути повний допис у TikTok
Але за останні два десятиліття традиційні видавці помітили вибухову популярність фанфіків і побачили знаки долара. Ви, мабуть, вже знаєте, що серія «П’ятдесят відтінків» Е. Л. Джеймс починалася як фанфік про Сутінків під назвою «Володар Всесвіту», або що серія «Після» Анни Тодд виникла на WattPad як фанфік про Гаррі Стайлза. (У цій статті я не торкатимуся етики фанфіків про реальних осіб, або RPF, з 10-футовою жердиною, але знайте, що це гаряче питання.)
Найновіша тенденція у переході від фанфіків до традпабу (скорочення від «традиційно виданих»): любовні романи за участю Рейло — Рей та Кайло Рен з останньої трилогії «Зоряні війни». Розпочаті дебютним бестселером Алі Гейзелвуд за версією New York Times «Гіпотеза кохання», полиці з любовними романами заповнені вщерть назвами, адаптованими або написаними авторами зі спільноти Рейло, включаючи такі видання, як «Війни ураганів» Теї Гуанзон; «Ти знову» Кейт Голдбек; «Няня» Лани Фергюсон; та «Не ще одна пісня про кохання» Сото. Саме тому ви, можливо, помітили десятки двійників Адама Драйвера, які дивилися на вас зі столу з любовними романами у вашій місцевій книгарні.
Нікіта Джобсон Джобсон знімає сцену з фільму «Аукціон»
Однак, після майже п'яти років успіху, видавництво готове перейти до іншого перевіреного дуету. Як Rose in Chains, так і Alchemised у розмовній мові відомі як «pull-to-pub», що означає, що оригінальні фанфіки (відповідно, The Auction та, можливо, Священна Біблія фанфіку про Драміоне, Manacled) були видалені з AO3 та повністю переписані. Тим часом, The Irresistible Urge to Fall for Your Enemy — це повне переосмислення вищезгаданого DMATMOOBIL, який все ще доступний для читання , але багато тем та динаміки залишилися незмінними.
«Після завершення «Приниження» у мене виникло це бажання, бо це була історія про те, як вороги переходять у коханців, але це було не зовсім те, що я шукала — динаміка, де два персонажі знаходяться на протилежних сторонах усіх можливих спектрів: морального, професійного, системного», — пояснює Найтлі. «Тож я почала робити нотатки для цієї концепції «Непереборного пориву», яка була б справжнім придурком чоловіка та жінки, яка вважає, що знає все — зарозумілі, обидва, і все ж він убивця, а вона цілителька. Як вони взагалі можуть поєднатися?»
Вам може бути цікаво, що робить 2025 рік таким важливим для «Драміоне», і відповідь двояка. По-перше, багато фанфіків про «Драміоне», зокрема три згадані вище, стали мегавірусними на BookTok. Фанфік Найтлі має понад чотири мільйони переглядів на AO3. До того, як його видалили, «Manacled» був завантажений понад 16 мільйонів разів і перекладений щонайменше 19 різними мовами . Одна з переваг фанфіків полягає в тому, що вони представляють читачам, які, можливо, вже перебувають у рутині, світ і персонажів, яких вони вже знають.
Переглянути повний допис у TikTok
«Насправді я захопилася [Драміоне] під час Covid», — каже Радія. «Мені було важко читати чи слухати традиційно видану книгу, бо я виявила, що мій мозок дуже, дуже відволікається на те, що відбувається у світі. Мені потрібно було щось, що було б мені водночас знайомим і побудованим на існуючому всесвіті».
Ймовірно, не випадково, що жанр романтики загалом стрімко розвивається разом із популярністю фанфіків про Драміоне; ми вступили в нову еру спілкування та поширення інформації у дуже публічний спосіб завдяки таким додаткам, як TikTok, де ви публікуєте дописи під своїм іменем та обличчям, на відміну від більш анонімних, ізольованих інтернет-груп минулого. «Я думаю, що після Covid стався величезний бум потреби в пошуку спільнот, і людям, які традиційно не знаходили себе у фандомних просторах, довелося стати дуже онлайн», — каже Сото. «Зараз у TikTok ми почуваємося набагато вільніше, щоб показати своє обличчя та сказати всіма грудьми: «Це те, що мені подобається», хоча історично жінкам не давали платформи для розмови».
Ймовірно, не випадково, що жанр романтики загалом переживає вибуховий розвиток разом із популярністю романів про Драміоне.
По-друге, продажі романтичних романів, жанру, що поєднує романтику та фентезі, різко зростають завдяки таким серіям, як «Двір тернів і троянд» (ACOTAR) Сари Дж. Маас та «Четверте крило» Ребекки Яррос. Дані Spotify показують, що чотири з 10 найкращих аудіокниг у світі були романтичними, а Маас отримала титул найкращого автора в світі на платформі у 2024 році. Перша книга в ACOTAR випередила такі відомі фентезійні твори, як «Володар перснів» та «Гра престолів», і стала книгою номер один за кількістю прослуховувань минулого року; Publisher's Weekly поставив її на друге місце в списку бестселерів 2024 року , що вражає, враховуючи, що вона вперше вийшла ще у 2015 році. Романтика — це явище, яке виходить за межі книжкових спільнот і потрапляє в мейнстрім поп-культури; станом на 21 червня, за даними Spotify, «слухачі 90 відсотків пісень зі списку 50 найкращих у світі на Spotify також слухають пікантну, захопливу фентезійну художню літературу Маас».
Видавці прагнуть зануритися в романтичну гру, і багато найпопулярніших фанфіків про Драміоне ідеально підходять для цього моменту. Залишайтеся зі мною, і я дам вам короткий та практичний огляд деяких фанфік-термінів, які будуть важливими на даний момент. У термінології фандому все, що відбувається в офіційно санкціонованому світі Індіанського Всесвіту, є «каноном»; у «Гаррі Поттері», наприклад, каноном є те, що головні герої — чарівники, а Волдеморт переможений. Фанфіки можуть відповідати канону, тобто історія не змінюватиме жодних основних фактів, встановлених в Індіаському Всесвіті, або ж вони можуть бути «альтернативним всесвітом», або скорочено AU.
Видавці прагнуть долучитися до романтичної гри, і багато найпопулярніших фанфіків про Драміоне ідеально підходять для того, щоб відповідати сьогоденню.
АУ може застосовуватися до дуже широкого спектру змін, залежно від індустрії; ви можете позбавити будь-яких магічних сил персонажів у фентезійних історіях або додати їх персонажам у сучасних історіях. Автор може уявити світ, у якому Едвард Каллен є мільярдером, а не вампіром («50 відтінків сірого»), або викрасти Кайло Рена та Рей з космосу та помістити їх до хімічної лабораторії коледжу («Гіпотеза кохання»).
З трьох романів, натхненних Драміоне, що вийшли цього року, жоден не починався як AU (автономна історія), у якій персонажі не мали магічних здібностей. (Два з них — Сото та Ю — спочатку були AU, у яких Волдеморт виграв війну, що є досить популярним сюжетним моментом у фанфіках про Драміоне, але світ чарівників залишається центральним у сюжеті.) Це ставить їх на територію першорядної романтики.
Але фанфіки про AU, які спрощують світ від чарівного до буденного, чесно кажучи, набагато легше адаптувати до сучасних любовних романів, враховуючи, що стільки вже було змінено. Поміняйте імена (Едвард Каллен стає Крістіаном Греєм, Кайло Рен стає Адамом Карлсеном) та кілька ключових деталей, і все готово. Поточний популярний (і дещо ненависний) інтернет-сленг для цієї практики — «запилювання серійних номерів» — тобто видалення будь-яких ідентифікованих елементів з оригінальної IP.
Нікіта Джобсон, сцена з фанфіку «Щодня маленька смерть»
Автори цих трьох романів, натхненних Драміоне, зіткнулися з більш складним завданням: перебудувати сюжетний каркас магії та політичних інтриг за допомогою абсолютно нових матеріалів. Це було вперше для Сото, яка не була новачком у процесі переходу від фанфіків до традиційних пабів, але популярність «Аукціону» додала їй впевненості у своїй здатності впоратися з цим завданням.
«Я ніколи раніше не відчувала покликання писати фентезі, бо просто не могла уявити собі створення світів з нуля. Те, що я почала робити це з упевненістю, знаючи, що сюжет працює — речі, які я спочатку привнесла, що були моїми творіннями, коли йшлося про фанфік, — це те, що справді допомогло мені відчути, що є захисна сітка», — пояснює Сото.
Для Найтлі саме місце дії допомогло створити новий світ; прагнучи створити атмосферу кінця 19 століття та Англію, яка здається знайомою, але не зовсім такою, як ми знаємо сьогодні, вона черпала з давньоанглійських термінів, що передували нормандському завоюванню, для визначення місць подій та політичних порядків. Це була головоломка, яка напрочуд легко склалася для неї. «Навіть сама магічна система повністю випадкова. Я отримала ці вісім орденів, бо мала ідеї щодо восьми сил, які вони могли б мати, і, як виявилося, всі вони ідеально поєднуються в колесі та насправді протистоять одна одній», — каже вона.
Переглянути повний допис у TikTok
Слід зазначити, що онлайн-присутність Дж. К. Роулінг та її антитрансгендерний активізм у Великій Британії зробили фанатство Гаррі Поттера… м'яко кажучи, складним. Для тих, хто проти її переконань, немає сумнівів, що вони більше не можуть її підтримувати, але крім цього, існує дуже мало згоди щодо того, як має виглядати позбавлення від інвестицій у Гаррі Поттера. Існує широка згода, що все, що може принести їй більше грошей (і таким чином фінансувати її антитрансгендерні хрестові походи ), слід бойкотувати — тобто, не купувати нові відеоігри, не дивитися майбутній серіал HBO, не відвідувати різні тематичні парки. Є ті, хто вважає, що ви все ще можете читати книги чи дивитися фільми, поки ви за них не платите, а є й інші, які вважають, що навіть це означає підтримку переконань авторки. А деякі вважають, що читання фанфіків про Гаррі Поттера, які не приносять Роулінг грошей, також є занадто, стверджуючи, що взагалі займатися фанатством увічнює популярність Гаррі Поттера та підтримує її імперію.
Через це зараз дуже важко випускати будь-що, пов'язане з Гаррі Поттером, навіть романи, які на кілька рівнів позбавлені гаманця JKR. На Book Threads та BookTok кілька авторів висловили незручність або навіть гнів з приводу того, що ці видання використовують Гаррі Поттера як маркетинговий інструмент, заявивши, що вони не читатимуть оригінальні твори. І Сото, і Найтлі висловлюють повне розуміння ситуації.
Тепер слід сказати, що онлайн-присутність Дж. К. Роулінг та її антитрансгендерний активізм у Великій Британії зробили фанатство Гаррі Поттера… м’яко кажучи, складним.
«Я більше не пишу у фандомі Гаррі Поттера. Якщо мені спасть на думку якась ідея, можливо, я її опублікую, але я не погоджуюся з її поглядами та тим, як вона вирішує витрачати свій вплив і гроші. Я сподіваюся, що через мою роботу люди зможуть прочитати, що в нас різні погляди на речі», — каже Сото. «Я ціную кожного, хто більше не хоче взаємодіяти з франшизою, і я думаю, що це цілком правильне рішення — і воно правильне, якщо ви не хочете читати жодної з традиційно виданих книг, які там починалися».
«Не думаю, що можу пригадати жодного автора фанфіків про Гаррі Поттера, який би, на мою думку, не був явно союзником трансгендерних людей або противником TERF; ми визнаємо, що проблема існує, але ми тут, щоб погратися в цій пісочниці, повернути ці простори», – додає Найтлі. «І фанфіки завжди були місцем для гри більш маргіналізованих голосів».
«Фанфіки завжди були місцем, де могли грати більш маргіналізовані голоси».
Щодо останнього зауваження Найтлі, важливо додати, що фанфік-спільноти вже давно є притулком для ЛГБТК+ фанатів. Коли я був дитиною на FanFiction.net, найпопулярнішою парою у фандомі Гаррі Поттера був Драррі (Драко та Гаррі). Наразі одним із найпопулярніших фанфіків у спільноті Гаррі Поттера є «Усі молоді чуваки» – епічний роман обсягом понад 500 000 слів, дія якого відбувається в еру «Мародерів», зосереджений на парі, відомій як Вовча Зірка: Ремус Люпин та Сіріус Блек. І все ж, ці квір-історії не є тими, що публікуються.
«Це трохи гірко-солодко бачити, бо фанфіки, на мою думку, завжди були квір та трансгендерними. Для авторів квір-фантастики лише в останні 10 років з’явився великий вибір квір-романтики в традиційному пабі, тому до того часу багато людей покладалися на фанфіки — і досі покладаються», — каже Томас. «Фанфіки — це не просто лайка про інтелектуальну власність. Часто це любляча критика, і саме цим і є «Всі молоді чуваки»: такий прекрасний приклад вливання оригінальних ідей у знайомий світ, але це виходить далеко за межі того, що ви вважали можливим, і перетворює підтекст на текст».
Переглянути повний допис у TikTok
Але для тих із нас, хто вже деякий час перебуває в окопах фанфіків про Драміоне, це захопливий момент. Романи Сото та Найтлі вийшли 8 липня, і обидва потрапили до списку бестселерів New York Times. «Алхімізована» Ю вийшла 23 вересня, і, за даними The Hollywood Reporter, Legendary придбала права на екранізацію книги за понад 3 мільйони доларів, що зробило її однією з найбільших літературних угод про придбання всіх часів.
«Мене захоплює бачити, як автори сцен, які знайшли зв’язок зі своїми читачами та виконали багато роботи з любові до спільноти — бо саме в цьому і полягає суть фанфіку; це не обов’язково з любові до вихідного матеріалу, це з любові до фандому, який багато в чому не має нічого спільного з творцем вихідного матеріалу — можуть охопити нову аудиторію та нові спільноти й розширити свою мережу», — каже Сото.
«У цьому й полягає суть фанфіків: вони створюються не обов’язково з любові до вихідного матеріалу, а з любові до фандому».
Ті, хто досі перебуває у фанатському домі Драміоне, також схвильовані. «Це просто особливий момент, бо нарешті ці фанати мають можливість віддячити цим справді відчутним способом, якого у них не було раніше: підтримати авторів, які зараз, як у випадку зі мною та СенЛін Ю як дебютантами, випробовують цей новий кар’єрний шлях, щоб побачити, куди це може призвести», — каже Найтлі.
Що ж до мене та моєї любові до Драміони: як людина, у якої на Kindle збережені фанфіки Сото та Найтлі, я прочитала попередні примірники обох романів і полюбила їх так само (якщо не більше), як фанфіки, що їх надихнули. Penguin Random House, видавець «Алхімізованої», відмовився брати участь у цій роботі перед осіннім виходом роману.
Чи вибухне цей тренд, перетворившись на десятки платиново-білявих манок Драко Мелфоя на обкладинки любовних романів, ще належить побачити. Але я можу сказати з тисячовідсотковою впевненістю, що мої аматорські пропозиції залишаться загубленими в глибинах інтернету — де їм і місце.