Учителям часом доводиться жонглювати багатьма речами. Більшість регулярно проводить зустрічі з батьками, щоб тримати їх у курсі подій, тоді навіщо взагалі запрошувати їх на урок? Переважно відкриті уроки відбуваються так, що вчитель демонструє все найкраще, а батьки оцінюють його майстерність. Розповідаємо про те, як провести відкриті уроки так, щоб продемонструвати вміння учнів та мотивувати батьків залучатися до навчального процесу. Зібрали найцікавіший закордонний досвід.
Переосмислюємо суть відкритих уроків для батьків
Учителям варто пам’ятати важливу річ. Ваш клас — це світ із безлічі деталей, кожна дитина — індивідуальність, і потрібно знайти до неї підхід. І щоб полегшити свою роботу з учнями, можна залучити батьків як партнерів. Батькам важливо бачити, що навчання приносить користь їхнім дітям. І якщо ви покажете, що їхня залученість дає ще кращий результат, це мотивує їх допомагати та бути на одному боці з учителями.
Проте для цього важливо показати і гарні результати, і труднощі. Батьки повинні знати про перешкоди, бачити, що є шляхи для їхнього подолання та можливості допомогти. Тому відкритий урок — не шоу для батьків і не показовий виступ учителя. Мета відкритого уроку — дати дітям можливість продемонструвати, чого вони навчилися і чого ще хочуть досягти.
Важливо, щоб батьки ознайомилися з навчальною програмою та підходами, які ви використовуєте у своєму класі. Адже багато з них допомагають дітям з домашнім завданням. І буде чудово, якщо вони використовуватимуть ті ж інструменти, що й ви. Таким чином батьки можуть бути сильними союзниками дитини на шляху до її успішного навчання.
Також важливо, щоб мама чи тато бачили, що є складним саме для їхньої дитини на уроках. Так вони зможуть зрозуміти, у чому саме дитині потрібна їхня підтримка та ефективніше взаємодіяти з учителем щодо цих навчальних перешкод.
І, звісно, вам варто показати, що ви — організований вчитель та розумієтесь на своїй справі. І вам потрібна лише залученість батьків, а не контроль з їхнього боку.
Досвід США: командна робота та навчальні ігри
В американських школах відкритий урок для батьків проходить у веселій взаємодії батьків та учнів у класі. Для вчителів це можливість застосувати креативні підходи та залучити батьків до виконання цікавих завдань разом із дітьми.
Учителі в США зазвичай надсилають персональні запрошення батькам на відкритий урок. А перед початком вітають кожного на вході до класу. Також педагоги влаштовують невелику презентацію, де розповідають коротко про себе, цілі класу на цей навчальний рік та вже наявні досягнення.
Перед відкритим уроком педагоги розвішують у класі учнівські роботи та творчі поробки, щоб батьки змогли краще ознайомитися з успіхами своїх дітей.
Ось, які підходи застосовують учителі на відкритих уроках в американській школі
🔹 Об’єднання в команди. При роботі в групах або парах, батьків об’єднують з їхніми дітьми. Так мама чи тато можуть краще зрозуміти рівень знань своєї дитини, а вона, своєю чергою, похвалитися своїми вміннями. Діти часто пишаються тим, чого вони навчилися, і з радістю хваляться перед батьками.
🔹 Навчальні ігри. У школах США часто використовують на уроках ігри, в більшість з яких діти вже могли грати вдома. Але їх адаптують відповідно до вивченої навчальної теми. Наприклад, це може бути «Бінго», «Лови рибу», «Шаради». Або будь-які ігри на відповідність чи запам’ятовування з картками. Це додає веселощів уроку й водночас є гарною практикою перевірки матеріалу. Дітям сподобається грати у парі з батьками або у великих групах. А якщо дорослі не знають правил гри, вчителі дозволяють дитині пояснити їх, це також є чудовою навчальною практикою та можливістю похвалитися вміннями.
🔹 Творчі завдання. Зазвичай відкриті уроки для батьків в американських школах дуже різноманітні. Адже вчителі хочуть показати всі таланти та вміння дітей. Заняття урізноманітнюють піснями, які вже знають діти, а батькам роздають текст на аркушах. Або мистецькими проєктами, наприклад, групи з батьків та дітей створюють колаж з журнальних вирізок на спільну тему.
🔹 Небуденна рутина. Звісно всім батькам важливо побачити, як їхні діти справляються з типовими завданнями з математики, письмовими вправами чи аудіюванням. Учителі ж зі свого боку хочуть показати новітні методики, за якими вони працюють, і на які важливо орієнтуватися батькам при допомозі з домашніми завданнями. Тому на відкритих уроках є не лише розваги, а й демонстрація знань учнів. Також на відкритих уроках батьки можуть і самі виконувати завдання разом із дітьми. Так вони оцінять складність вправи та зможуть зрозуміти, де дитині буде потрібна їхня підтримка.
Досвід Фінляндії: спостереження або активна участь
У Фінляндії відкриті уроки для батьків є важливою частиною освітнього процесу. Ця практика сприяє взаєморозумінню між педагогами, учнями та батьками, а також мотивує батьків брати участь у навчальному процесі.
Вчителі узгоджують дату відкритого уроку заздалегідь в електронному листі або на сайті школи. Також педагоги можуть заздалегідь повідомити, що чекає батьків на уроці.
Мета таких уроків полягає в тому, щоб батьки мали можливість побачити, як відбувається навчання їхніх дітей. Педагоги детально пояснюють свої методи викладання, використовуючи приклади з реального життя. Наприклад, як вони впроваджують інтерактивні техніки, ігрові елементи та індивідуальний підхід.
Також батьки обговорюють успіхи своїх дітей, дізнаються про їхні здобутки та виклики. Це робить процес навчання більш доступним для родин та сприяє співпраці між батьками та вчителями.
🔹 Спостереження або активна участь. У фінських школах відкриті уроки можуть відбуватися у двох форматах. Батьки просто присутні та спостерігають за тим, як відбувається урок. Або вони беруть активну участь у навчанні разом зі своїми дітьми.
Зазвичай відкриті уроки у фінських школах, на яких присутні батьки, не надто відрізняються у своєму форматі від звичайних уроків. Лише при спільній роботі батьки долучаються до груп дітей. Вони можуть брати участь у вправах разом зі своїми дітьми. Наприклад, розв’язувати головоломки чи виконувати творчі завдання, які вчать взаємодіяти та працювати в команді.
Також батьки мають можливість спостерігати за навчанням своїх дітей, визначати їхні сильні та слабкі сторони. І розуміти, як вчителі використовують різні методи навчання.
🔹 Обговорення. По завершенню відкритого уроку вчителі можуть організовувати круглі столи, де батьки ставлять запитання та діляться своїми думками. Це сприяє активному обміну ідеями та враженнями. Також є дискусії, на яких вчителі проводять обговорення з батьками щодо того, як підтримувати навчання вдома та вносити конструктивні пропозиції щодо цього.
🔹 Подяка. У фінських школах учителі також пишуть похвальні листи для учнів та дякують батькам за їхню активність (або просто присутність) на уроці.
Також цікаво
Словник НУШ: Батьківські збори у новому форматі
Тематичні батьківські збори: сценарій та план підготовки
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media