Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

Колись куточки живої природи вважалися окрасою кабінетів. Тож якісь папужки у кутку класу, яких доручали годувати дітям, нікого не дивували, а для школярів часто ставали одним з радісних спогадів про дитинство. Чи є в цьому навчальний та виховний сенс? Чим пухнастики, пташки та рибки можуть допомогти вчителю? І як це організувати правильно, етично та ефективно? Зібрали закордонний досвід, як тварини сприяють навчанню та психоемоційній стабільності дітей.

«Домашка» не важка поруч із котиком

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

За кордоном куточки живої природи нині в моді. І йдеться не лише про акваріуми та черепашок, а про котів, цуценят та кроликів. Учителі відкривають для себе користь тварин у навчальному процесі, те, наскільки зростає бажання школярів бігти до кабінетів, коли там на них чекають постійні пухнасті мешканці. Виявляється, у США навіть є недержавна організація «Pet Care Trust», яка, серед іншого, агітує за присутність тварин на заняттях. На думку фахівців, це навчає дітей будувати стосунки та реагувати на потреби іншої живої істоти. Вправність у догляді за домашніми тваринами додає дітям бажання піклуватися про людей. Діти незабаром розуміють, що якщо вони хочуть, щоб, наприклад, кошеня раділо та довіряло їм, вони повинні ставитись до нього дбайливо, відповідально та ласкаво. Такий вид навчання корисний усім школярам, але особливо важливий для хлопчиків, які в нашому суспільстві не так часто, як дівчатка, отримують можливість практикувати навички  догляду за кимось, турботи, піклування.

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

@hcaredwolves on Instagram

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

@andrea2220 via Instagram

Також особливу користь куточки живої природи приносять учням, які потерпають від хронічного стресу. У США та Канаді це діти з асоціальних родин, із кримінальних районів міст, із сімей, де батьки нещодавно розлучилися, емігранти. Дослідження доводять, що діти звертаються до своїх домашніх тварин заради емоційного комфорту: 40% учнів обирають товариство домашніх тварин, коли відчувають пригнічення. Також виявилося: школярі тягнуться до чотирилапих, коли відчувають втому, роздратування, страх або самотність, а 53%  опитуваних сказали, що їм подобається робити уроки, коли домашні тварини поруч.

Яку ще користь вбачають педагоги:

1. Навіть діти, які не мають поза школою контактів із тваринами чи природою, можуть отримати такий корисний досвід. 

2. Спостереження та догляд за тваринками розвиває почуття відповідальності та поваги до інших форм життя.

3. Це є одним зі способів покращити відвідування школи.

4. Діти дізнаються, що всім живим істотам для виживання потрібні не тільки їжа та вода.

5. Учні безпосередньо бачать, як їхня поведінка та дії впливають на інших.

6. Присутність тварин зменшує напругу в класі. Як кажуть самі педагоги, діти не хочуть сваритися та битися поруч зі столом, під яким сидить лагідний котик-муркотун.

Самооцінка учня та… морська свинка

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

Публікація найбільшого в історії дослідження домашніх тварин у класі «Домашні тварини у класі» вказує на позитивний вплив на навчання та соціальну поведінку. Його ініціював Дослідницький інститут контактів людей з тваринами. Вчені з Університету Лойоли (США) оцінили наслідки присутності маленьких домашніх тварин в кабінетах, спостерігаючи за змінами у житті майже 600 учнів третіх і четвертих класів. Серед тварин у класі були морські свинки, риби, ящірки, хом’яки, кролики, жаби, піщанки, черепахи. 

Фахівці  встановили, що дитина, яка піклується про домашню тварину, знає, що те, що вона робить, має значення, і тому вона захоче робити це більше. Що успішніше учень дбає про вихованця, то впевненіше почуватиметься. Допомога в догляді за домашнім улюбленцем викликає у школярів відчуття впевненості у собі та компетентності, особливо якщо тварина здатна відповісти на увагу прихильністю. За час присутності тварин у класах в учнів початкової школи значно покращилась відвідуваність занять та дисципліна. Не так помітно, але зросла й шкільна успішність (покращилися навички з читання). Коли дитина гладить тварину, у її організмі виділяється окситоцин. Його називають гормоном обіймів, але саме він також сприяє такій діяльності мозку як пізнання. 

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

Інші дослідження, проведені науковим інститутом Waltham Petcare, показали, що діти, у яких є  домашні улюбленці, мають кращу самооцінку, ніж ті, у яких немає тварин. Спостереження за рибками чи жабенятами теж корисні, звісно. Але про позитивний ефект можна говорити, коли йдеться про таких тварин, як коти, собаки, морські свинки, тобто ті, які люблять спілкування з людьми. Вони можуть стати друзями дитині. Ці стосунки допомагають зміцнити соціальні навички дитини, а це своєю чергою дають потенціал для кращого навчання в школі.

Поведінка кота є хорошим показником атмосфери в класі, вважають освітяни. Якщо починається галас, пухнастик тікає або ховається. Вчителю не треба більше робити зауваження, діти прагнуть зробити клас комфортним для маленького друга. 

Як використати тварин на уроках?

Перше, що спадає на думку, це заняття з природничих наук. Тут підказок учителеві не потрібно. Але на кожному уроці можна виділити час на улюбленця класу, й цікавість до теми підвищиться. 

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

1. Математика. Скласти задачі про вашого пухнастика. «Скільки важить хом’як?», «З якою швидкістю він пробіжить до столу?», «Як порівну поділити шість морквинок на двох морських свинок?», «Якої площі має бути клітка для морської свинки, якщо… ?»

2. Географія. «З якої частини світу походять ці черепахи?», «Уявіть, що наш Мурчик мандрує. Він вийшов з літака та бачить пальми, банани, папороті, ліани. Що це за ліс?»

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

3. Рідна мова. «Які частини мови ми використовуємо для опису нашого цуценятка». «Розкажіть про день нашого песика одними лише дієсловами». 

4. Іноземна мова. «Нумо, згадаємо частини тіла англійською на прикладі нашого Мурчика».

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

Як тварини впливають на мотивацію дітей до навчання: результати досліджень - INFBusiness

5. Мистецтво. «Малюємо наших рибок». «Заспіваємо мелодію разом, але не на «ля-ля-ля», а на «няв-няв-няв».

Звичайно, утримання тварин у кабінетах пов’язане з певними клопотами. Вчителям доводиться контролювати весь догляд за домашніми тваринами, який здійснюють учні. Слід очікувати від дітей виконання своїх обов’язків, але коли трапляються неминучі промахи, не варто занадто критикувати. Ліпше зауважити, що вихованець розраховував на нього. Також дорослі дбають про дотримання санітарних умов, про здоров’я чотирилапих (адже тварини в жодному разі не повинні наражати на небезпеку школярів), регулярно запрошувати ветеринара та робити необхідні щеплення. 

Правила відповідального утримання

У США та Австралії кожен власник собаки чи кота має успішно пройти курси відповідального утримання. І школи не виняток. Вони беруть на себе зобов’язання дбати про тварин у вихідні та під час канікул. Утім, спеціальні нормативи регулюють навіть утримання шкільних ферм із сільськогосподарськими тваринами, що нерідко влаштовують заклади освіти у сільській місцевості. 

Наприклад, ось деякі вимоги у Вікторії, одному зі штатів Австралії, до утримання тварин у класі:

  • Простір для вольєра в кабінеті та сама клітка чи огороджена територія, де є схованки, доступ до сонячного світла, ділянки в тіні. Для котів і собак ще безпечне місце для вигулу.
  • Якісну їжу потрібно буде десь зберігати (вологий корм у холодильнику). Можуть знадобитися постільна білизна, ковдри, іграшки, миски, жувальні матеріали та засоби для догляду (залежно від виду). 
  • Домашній улюбленець має бути включений у план аварійної евакуації вашої школи. Треба заздалегідь продумати план на випадок вимкнення електроенергії. 
  • Контактні дані ветеринара повинні бути в класі.
  • Щоденник поведінки вихованця та догляду за ним. Окрім освітньої користі, це дає інформацію для чергових, наприклад, що він їв, особливо коли вчителя немає у класі. 

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *