У якому нескореному місті живете ви? Харків? Миколаїв? Одеса, Чернігів чи Київ? За три роки повномасштабного вторгнення усі ми навчилися підтримувати один одного, дякувати нашим захисникам та пишатися рідними містами. А щоб поглибити знання учнів початкової школи про їхні міста, пропонуємо присвятити цьому урок або позакласну годину. Тут не буде жодних нудних вправ! Тільки мультики, веселі ігри та креативні проєкти для дітей. Освіторія.Медіа спільно з телеканалом ПЛЮСПЛЮС підготували конструктор уроку на основі мультсеріалу «Україна. Нескорені міста». А нові серії про Харків та Миколаїв уже можна переглянути. Тож вивчайте своє місто і пишайтеся ним.
Автор конструктора:
Антон Атаманчук
Цілі урокувиховної години:
- ознайомити учнів з поняттям нескореності українських міст, показати їхню незламність та мужність, культурну спадщину та перспективи;
- сприяти формуванню патріотизму та любові до своєї країни, рідного краю;
- підтримати незламність духу і єдності на прикладі історії українських міст;
👦🏻 Авдиторія: учні 1–4 класів 👧🏼
Вступ
Повідомте дітям тему уроку чи зустрічі «Нескорені міста». Запропонуйте створити хмару слів за темою, щоб дізнатися, як саме ваші учні сприймають поняття та феномен українського міста. Для полегшення завдання використовуйте наступні запитання:
- Які бувають міста? Назвіть їхні ознаки?
- Що відрізняє міста на Заході та Сході, Півдні та Півночі нашої країни?
- Які визначні місця ви знаєте у тому чи іншому місті?
- Чим відрізняється природа та місцевість різних міст?
Для формування хмари слів можна використати такі безкоштовні ресурси:
Wordart
Wordclouds
Worditout
Приклад створеної хмари слів учнями 3 класу:
Формування поняття «Нескореності»
Одна з найефективніших методик пояснити дітям складне слово, це тлумачити через протилежне поняття. Слово «нескорений» — саме таке: складне, не усі діти розуміють його значення. Запитайте в учнів, що означає «скоритися», «підкорюватись». Визначте, що слово має негативний відтінок, адже означає примиритися з чимось, діяти без опору. Через заперечну частку «не», сформуйте поняття про нескореність — відмова від осоружного, неприродного за духом, відстоювання власних кордонів.
Хто скорився, а хто боровся?
Запропонуйте дітям історію та попросіть встановити відповідність. Для інтерактивності процесу використайте цеглинки лего. Якщо персонаж у історії скорився, то учні підіймаються червоні цеглинки, якщо проявлено нескореність — зелені. Можна додати жовту цеглинку, яка позначатиме відповідь «важко визначитись».
Історія Марка
Марко жив та навчався у славетному місті Маріуполі, але вимушено покинув власну домівку зі своєю родиною. У новому місті хлопець потрапив і до нової школи. Тут він знайшов нових друзів, з якими проводив багато часу.
Одного разу вчителька повідомила, що незабаром відбудеться конкурс читців поезії. У Марка загорілись очі, адже він так любив вірші. На перерві хлопчик розповів своїм друзям, що хоче взяти участь у конкурсі. Але реакція приятелів стала повною несподіванкою. Вони почали відмовляти Марка від конкурсу, мовляв, справжні хлопці грають у футбол, а не читають вірші зі сцени! Марко засмутився, але вирішив не відступати від мети.
Марко блискуче прочитав вірш зі сцени і переміг у конкурсі. Йому аплодував увесь зал! Того дня Марко пишався собою: він обрав те, що любив, і отримав за це винагороду.
Запитання для обговорення:
- Звідки Марко родом? Що сталося з його містом? Де він опинився?
- Чи можна його місто назвати нескореним?
- Як гадаєте, що відчував Марко при переїзді?
- Доповніть історію. Чи потрібна підтримка людям? Як можна підтримати Марка?
- Чи скорився Марко та його родина своїй долі? Чи можна назвати цих людей хоробрими та нескореними?
- Чи підкорився Марко думці своїх друзів? Як би вчинили ви?
- Чи мають право люди самостійно обирати уподобання та жити так, як мріють?
Нескорені міста
Нескореними можуть бути не тільки люди, а й міста. Запропонуйте учням переглянути один із мультфільмів із серії «Україна. Нескорені міста», щоб дослідити їхню культуру, історію величності та мужність протистояння. Оберіть мультфільм про місто, в якому живете, або те, звідки родом ваші учні.
▶️ Перейти на плейлист
Обговорення доцільно організувати саме на емоціях та враженнях учнів від мультфільму. Перевірте, скільки цікавих фактів вони запамʼятали, що саме сподобалось або вразило найбільше.
Разом з дітьми спробуйте визначити, чи справді можна вважати те, чи інше місто «Нескореним», наведіть аргументи, доведіть власну думку.
Візитівка Нескореного міста
Запропонуйте учням створити візитівку міста на основі переглянутого відео. Роздрукуйте відповідний шаблон для кожного учня. Дійте за інструкцією:
- Підготуйте необхідні матеріали: шаблон візитівки, ножиці, клей, кольорові олівці, ручки.
- Виріжте візитівку та зображення визначних місць.
- Знайдіть та позначте місто на карті, підпишіть його.
- Розташуйте зображення визначних місць та підпишіть їхні назви.
- Дозвольте учням самостійно прикрасити власні роботи.
- Цей проєкт можна організувати як групову роботу або як індивідуальні візитівки кожної дитини.
Шаблони карток-візитівок:
Київ
Підписи зображень:
- Золоті Ворота
- Софія Київська
- Монумент Незалежності
- Андріївський узвіз
- Мрія
Чернігів
- Чернігівський Вал
- Чернігівський Колегіум
- Антонієві печери
- Церква Феодосія Тотемського
- Музей старожитностей
Одеса
- Фортеця Коцюбіїв
- Оперний театр
- Одеські катакомби
- Одеські пляжі
- Балконні концерти
Запоріжжя
- Хортицька Січ
- Старий дуб
- Корабель «Чайка»
- Прихистки
- Козак
Львів
- Високий Замок
- Ратуша
- Кінний трамвай
- Перша кондитерська
- Площа Ринок
Завантажити візитівки
Рефлексія
Створіть віртуальну дошку, де у кожного з дітей буде можливість поділитися власними враженнями та думками. Для ефективності створіть кілька колонок, кожна з яких відповідатиме певній частині роботи на уроці.
Ресурси для створення віртуальної дошки:
Padlet
Whiteboard
Miro
Приклад віртуальної дошки для рефлексії на тему «Нескорені міста»
Наприкінці уроку діти можуть розвісити свої візитівки міст у класі і створити виставку нескорених українських міст.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media