Стабілізація емоційного стану дітей в умовах війни: як допомогти та підтримати

Стабілізація емоційного стану дітей в умовах війни: як допомогти та підтримати - INFBusiness

Повномасштабна війна в Україні створила глибоку гуманітарну, соціальну та психологічну кризу. Найбільш вразливою категорією населення є діти, які в умовах тривалого стресу втрачають не лише відчуття безпеки, а й психоемоційну рівновагу. Щоденні сигнали повітряної тривоги, загроза втрати близьких, руйнація звичного способу життя — усе це має тривалий психотравмувальний вплив. Тому питання стабілізації емоційного стану дітей в умовах війни є не просто психологічною проблемою, а національним пріоритетом.

Спікерки:

Стабілізація емоційного стану дітей в умовах війни: як допомогти та підтримати - INFBusiness

Тетяна Гребенюк, завідувачка кафедри технологій освіти та реабілітації осіб з порушеннями зору УДУ ім. М. Драгоманова, кандидатка психологічних наук, доцентка

Стабілізація емоційного стану дітей в умовах війни: як допомогти та підтримати - INFBusiness

Анастасія Розвад, викладачка кафедри спеціальної психології та медицини УДУ ім. М. Драгоманова, практична психологиня, арттерапевтка 

Як війна впливає на дитячу психіку?

Тривалий вплив війни формує в дитини хронічне емоційне напруження, що проявляється в різних формах: тривожність, страхи, психосоматичні реакції, емоційне виснаження, порушення сну, агресія, апатія. Психіка дитини, яка ще перебуває у процесі формування, не здатна самостійно інтегрувати важкий досвід. Збереження психічного здоров’я дитини значною мірою залежить від значущого дорослого — як у сім’ї, так і в освітньому середовищі. Сім’я та система освіти є ключовими джерелами стабільності для дитини в умовах війни. Дорослі, які забезпечують надійність, чіткість щоденного режиму, відкритість до емоційної взаємодії, формують у дитини відчуття опори.

Емоційні реакції дітей на стресові події, зокрема пов’язані з війною, значною мірою залежать від віку, рівня розвитку та індивідуальних особливостей.

  • Дошкільний вік: часто спостерігаються нічні страхи, гіперчутливість до гучних звуків, повернення до більш ранніх форм поведінки (потреба в постійній присутності дорослого, регрес у мові чи самообслуговуванні).
  • Шкільний вік: поширені порушення уваги, втомлюваність, уникання контакту з однолітками або, навпаки, надмірна збудженість і гіперактивність. Також можуть виникати психосоматичні скарги — біль у животі, головний біль або нудота без очевидної медичної причини.
  • Підлітковий вік: реакції можуть набувати різко полярного характеру — від ризикованої поведінки (ігнорування правил, провокації, втечі з дому) до емоційного «вимикання» — замкненість, відстороненість, байдужість до навчання й оточення.

Усі ці прояви є не сигналом розбалансованості, а відображенням внутрішнього напруження, з яким дитина намагається впоратись у доступний їй спосіб. Будь-яка зміна в поведінці дитини в умовах війни — це форма адаптації до середовища, що загрожує.

Стабілізація емоційного стану дітей в умовах війни: як допомогти та підтримати - INFBusiness

Створення стабільного середовища: ключові підходи

Щоб допомогти дитині впоратися зі стресом, надзвичайно важливо створити для неї середовище, яке буде стабільним, передбачуваним і підтримувальним.

  • Чітка структура дня. Розпорядок, знайомі ритуали, повторювані дії надають дитині відчуття впорядкованості й безпеки, що знижує внутрішню напругу.
  • Емоційне прийняття. Дитина має право відчувати страх, гнів, сум чи розгубленість. Коли дорослий не заперечує ці почуття та не знецінює їх, а визнає та підтримує (наприклад, фразою «Я бачу, що тобі зараз страшно»), це допомагає дитині краще зрозуміти себе і знижує рівень тривожності. У такій взаємодії дитина почувається зрозумілою, визнаною і не самотньою у своїх переживаннях.
  • Прості техніки стабілізації. Дихальні вправи, рухові розвантаження, малювання або інші сенсорні практики допомагають дитині відновити контакт із власним тілом і повернути увагу до моменту «тут і тепер». В умовах тривалого стресу дитячий організм перебуває в стані постійного збудження, тому завдання дорослого — м’яко допомагати стабілізувати стан і створювати умови для поступового відновлення.

Дихальні практики для емоційної стабілізації

Стабілізація емоційного стану дітей в умовах війни: як допомогти та підтримати - INFBusiness

Дихання — єдиний автоматичний процес, на який ми можемо свідомо впливати. Психологиня Світлана Ройз пропонує прості, але глибокі вправи дихальної стабілізації, ґрунтуючись на принципі: «Дихаючи разом із дитиною ми не просто вчимо її техніки — ми разом повертаємо контроль, знижуємо тривогу, повертаємо довіру до тіла та світу». Ось кілька таких технік.

  • «Квітка і свічка»: на вдих — уявляємо запах квітки, на видих — задуваємо свічку. Цей образ зрозумілий навіть дітям 3–4 років. Вправа активує повільне дихання і знижує збудження.
  • «Дихаю животом»: покласти руки на живіт і відчути, як він піднімається на вдиху. Дорослий, який дихає разом з дитиною, створює не просто вправу, а мікросередовище довіри й присутності.

Арттерапевтичні техніки для емоційного розвантаження

Стабілізація емоційного стану дітей в умовах війни: як допомогти та підтримати - INFBusiness

В умовах війни, коли дитина щоденно зустрічається з переживанням небезпеки, втрати, тривоги, особливо важливо дати їй прості та доступні інструменти для емоційного розвантаження. Малювання як форма арттерапії дозволяє дитині без слів висловити внутрішній стан і таким чином знизити рівень напруги. Далі наводимо найбільш ефективні техніки, які можна застосовувати в освітньому чи сімейному середовищі.

  • «Моє безпечне місце». Запропонуйте дитині намалювати місце, де вона почувається добре, захищено, спокійно. Це може бути реальний простір (кімната, подвір’я) або вигаданий (чарівний ліс, хмара). Під час малювання дитина відновлює в уяві відчуття контролю, тепла й опори. Важливо обговорити з дитиною її малюнок: хто або що є в цьому місці? Як туди потрапити? Що допомагає почуватися спокійно? Ця техніка не лише стабілізує стан «тут і тепер», а й створює внутрішній ресурс, до якого дитина може повертатися подумки під час тривожних моментів.
  • «Контейнер емоцій». Дає можливість дитині символічно «скласти» свої важкі почуття у вигаданий намальований об’єкт (банку, коробку, мішок). Запитайте: що ти хочеш покласти в цей контейнер? Який колір та форму має емоція? Як ти почуваєшся зараз, коли вона вже не всередині тебе, а в контейнері? Так переживання не витісняються, а зберігаються в безпечній формі, дитина навчається працювати з емоціями.

Описані практичні техніки не потребують спеціальних навичок і можуть бути використані як у класі, так і вдома. Важливо, щоб дорослий був поруч і не оцінював малюнок, а підтримував процес.

На шляху до внутрішньої рівноваги

Усі описані вище підходи активно інтегруються в навчальні програми УДУ ім. Михайла Драгоманова, зокрема педагогічного факультету та факультету спеціальної та інклюзивної освіти. Ідеться про програму «Постконфліктна освіта та педагогіка з урахуванням травми», що реалізується в партнерстві з Університетом Вітаутаса Великого (Каунас, Литва) у межах програми EU4Youth за підтримки ЄС та МЗС Литви.

Очевидно, що стабілізація емоційного стану дітей під час війни — це необхідний компонент щоденної взаємодії в сім’ї та в освітньому середовищі. Емоційна підтримка, чіткість щоденного режиму, прості дихальні та арттерапевтичні практики не вимагають спеціальних ресурсів, але мають потужний ефект. Коли дорослі не знецінюють емоції дитини, а підтримують її у проживанні почуттів, це допомагає сформувати внутрішнє відчуття безпеки та довіри до світу. Саме з таких кроків починається відновлення внутрішньої рівноваги, яка є основою розвитку та навчання в умовах невизначеності.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *