“Захист України”: Як школі подати заявку на участь в осередку?

"Захист України": Як школі подати заявку на участь в осередку? - INFBusiness

Освіторія.Медіа вже писала про те, які 9 основоположних змін у предметі «Захист України» чекають на українські школи у новому навчальному році. Сьогодні розповідаємо про алгоритм формування навчальних осередків, у яких займатимуться учні кількох шкіл одночасно. І публікуємо враження про оновлений курс «Захист України» від тренерів. Двоє з них — захисники України, які пройшли пекло війни й точно знають, які знання та навички потрібні новому поколінню українців.

Спікерка:

"Захист України": Як школі подати заявку на участь в осередку? - INFBusiness

Ірина Когут, координаторка проєктного офісу при МОН
із оновлення інтегрованого курсу «Захист України», освітня аналітикиня

Формування осередків для навчання
предмету «Захист України»: 7 базових кроків

Крок 1

Вивчення мережі, формування осередків

Здобуття повної загальної середньої освіти забезпечують громада та області, які є засновниками шкіл та профтехів.. Саме як засновники, громади в областях мають сформувати мережу осередків у загальноосвітніх школах, попередньо порадившись із директорами та вивчивши мережу. Області ж приймають рішення про створення осередків у підпорядкованих їм закладах – профтехах і коледжах, а також спеціалізованих школах.

Крок 2

Узгодження маршруту перевезення учнів автобусом.

У багатьох громадах знадобиться підвозити учнів до осередку, а це означає розробку маршрутів шкільних автобусів та формування розкладу занять, який узгоджується з графіком підвезення. про це слід подбати завчасно.

Крок 3

Вибір приміщення

Це може бути гімназія, якщо там, наприклад, є приміщення для тиру. Тоді осередок може формально обліковуватись на базі ліцею. Адже в положенні про розподіл коштів є вимога формувати осередки на базі шкіл, які увійдуть в перспективну мережу академічних ліцеїв. Це зроблено для того, щоб не обладнувати школу, яка потенційно підлягає закриттю.

Усі озвучені вище рішення лежать на громадах. Саме вони мають подумати й вирішити, як оптимально використати ті площі й приміщення, які в них є. Осередок можна обладнати навіть у будинку дитячої творчості, якщо простір підходить для розміщення нового обладнання. Також школи можуть скооперуватись із іншими організаціями — наприклад, з ДФТГ (добровольчі формування територіальних громад), із різноманітними молодіжними організаціями.

Крок 4

Планування

Після того, як визначена школа, на базі якої створять осередок, необхідно:

– зробити розрахунки, скільки дітей можна розмістити у приміщенні одночасно;

– створити кошторис;

Крок 5

Подача документів

Усі наявні документи з кошторисом подаються на затвердження ОВА (обласна військова адміністрація). І тут важливо зазначити: громади — самоврядні. Вони можуть створювати в межах закону що завгодно. Наприклад, створити осередок, але назвати його інакше — тобто застосувати модель без затвердження «згори». Але саме на етапі отримання коштів їм потрібне затвердження ОВА.

Крок 6

Розгляд заяви і розподіл коштів між громадами

ОВА розглядає заяву та враховує основні критерії: чи не замалий осередок? Чи не хоче громада купити в осередок щось аж занадто екстравагантне? Після цього відбувається затвердження. Кошти ділять між громадами.

Крок 7

Закупівля обладнання громадами

Саме громада відтепер розпорядник даних коштів, і має закупити все необхідне обладнання: список формують учителі та адміністрації шкіл.

Який дедлайн залучення коштів?

Облаштувати осередки коштом субвенції громади мають із дотриманням дедлайну — 1 жовтня 2024 року. Наразі кошти ще не поділені, і лежать на рахунках ОВА.

У Львові ця система вже працює у масштабі цілого міста. У них є 12 осередків, створені, як вони самі кажуть, «за кущовим принципом».

Що думають тренери про оновлений курс «Захист України»?

«Якщо ти навчився у школі складати дрон — ти вже на вагу золота»

"Захист України": Як школі подати заявку на участь в осередку? - INFBusiness

Влад Данильченко, вчитель історії та громадянської освіти проєкту «Навчай для України», ветеран війни, служив у 203-й авіаційній бригаді на Харківщині, в подальшому — у бригаді спеціального призначення «Азов», волонтер програми «Будуємо Україну разом».

Уроки «Захисту України» в 2024 році і надалі це уроки на чиємусь житті. Якщо я тут, щоб навчити і поділитись досвідом — значить, хтось віддав за це своє життя. Вважаю, що вчителям «Захист України» потрібно донести вкрай важливий меседж: закінчився той період, коли на цьому предметі просто «підробляли» додаткові години. Ми навчаємо у мілітарній державі, і кожен учитель несе відповідальність за життя учнів. Адже ми не знаємо всіх можливий сценаріїв, а базові речі, які врятують — це знання тактичної медицини, вміння злагоджено працювати в команді.

Саме на тактичній медицині у програмі особливий акцент, як і на способах підвищити мотивацію потенційних захисників України, навчити взаємодіяти злагоджено. Мотивація це зовсім не про адреналін — мовляв, ну все, дістали, йдемо їх бити і переможемо. З таким підходом усі «ляжуть» навіки. Мотивація вплітається в командну роботу — як між собою взаємодіють військові підрозділи, як військові підтримують безперервний зв’язок?

Важливо не вбити мотивацію учнів. Хибний підхід: «Ти українець, твоя доля битися». Натомість ми допомагаємо зрозуміти учням, що Україна не існує окремо від нас самих, і це точно не президент чи парламент окремо чи разом узяті. Україна це твоя земля, дім і сім’я. Якщо і варто боротись — то за своє. Змушувати думати про глобальні державні виклики тут точно не потрібно.

Наступний момент, із яким учні прицільно працюватимуть — набуття навичок. В «Азові» особисто я пройшов супершколу підготовки та зрозумів: «Якщо маєш навички — це не зробить тебе безсмертним, але тільки так ти впевнений у собі та побратимах». Страх це не забере, але ви працюватимете разом у команді на результат. Отже, якщо в школі учні отримають основні навички, у війську буде легше визначитись зі спеціалізацією та не починати навчання з «0». І так, якщо ти у школі навчався складати дрон — ти вже на вагу золота! Інженери, техніки, будь-хто, хто вміє паяти — таких людей бракує. Навіть найпростіший РЕБчик на позицію зараз хлопці чекають місяцями — немає в нас стільки людей, щоб поставити їхнє виготовлення «на конвеєр».

«Куля не обирає, чоловік ти чи жінка»

"Захист України": Як школі подати заявку на участь в осередку? - INFBusiness

Молодичук Ганна, вчителька початкових класів,
Соколівський опорний ліцей Жашківської міської ради
Уманського району.

Цей предмет — не про захист чи володіння зброєю, а про трансформацію мислення дітей та формування престижу професії військового. Найбільш новаторським у викладанні цього предмету вважаю величезний акцент на особистісному розвитку. Учнів навчатимуть критично мислити, вони добре розумітимуть причинно-наслідкові зв’язки історичних контекстів, добре знатимуть державний устрій та усвідомлюватимуть, чому свою державу потрібно захищати. В ідеалі, я зрозумію, що у викладанні все вдалося, коли 11-класник скаже: «Моє майбутнє в Україні» і зробить усе, щоб воно таки відбулося в цій державі. Добре, що вже не буде гендерного поділу у викладанні «Захисту України»: куля не обирає, чоловік ти чи жінка. Згадаймо історію: коли козак-чоловік був на війні, його дружина керувала хутором, господарством та виховувала дітей. Менеджмент в української жінки в крові! А якщо жінка матиме бажання підніматись сходами в військовій справі — ніхто не стане на заваді. І з власного досвіду — часом учениці проявляють більший інтерес до зброї, ніж їхні хлопці-однолітки. Я і сама вже пів року ходжу в тир, бо подобається і навичка не буде зайвою.

«Квести, проєктна діяльність: навчання підвищить мотивацію учнів»

"Захист України": Як школі подати заявку на участь в осередку? - INFBusiness

Левінський Максим, учитель математики, ремесел і фізкультури
у вальдорфських школах Києва, служив у 80-й окремій десантно-штурмовій бригаді ДШВ ЗСУ.

Оновлений предмет «Захист України» — про розуміння дітьми цінностей, і завершивши його, вони знатимуть відповіді на запитання: «Яка для мене цінність держави? А моя для держави?», «Що мені особисто дає рішення захищати країну? Де я можу бути корисним, якщо в Україні війна?» До прикладу, учні під час курсу отримають розуміння, чи їм більше до снаги місія піхотинця, або ж мають хист до розвідки. Школярі матимуть хорошу практичну базу домедичної допомоги та розуміння основ військової справи.

Під час викладання будемо використовувати проєктну діяльність. Наприклад, даємо учням завдання провести ряд інтерв’ю з волонтерами, щоб більше дізнатись про «кухню» волонтерства, логістику та складнощі. А головне — дізнатись, чому люди стають волонтерами, яка їхня глибинна мотивація. А потім учні ділитимуться досвідом один із одним. Ще із цікавого — окремі завдання організуємо у формі квестів.

Із власного військового досвіду доноситиму важливість якісної комунікації. Дослухати й почути, 1000% зробити те, що пообіцяв побратиму — із цих маленьких речей формується твоя частина великої відповідальності за життя десятків людей.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *