Основні тези
- Елла Лібанова зосереджена на підготовці дитячих психологів для роботи в школах та дитячих садках, щоб підтримати дітей у подоланні наслідків війни.
- Ключовим є забезпечення можливостей соціалізації дітей через участь у гуртках, заходах та взаємодії з однолітками, що запобігає ізоляції.
Війна руйнує не лише будівництво та інфраструктуру України. Найбільшу шкоду вона завдає свідомості та душі найвразливіших — дітей. Саме тому їхнє благополуччя зараз має статистику.
Про це в ефірі 24 каналу розповіла професорка та директорка Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України Елла Лібанова. Вона підкреслила, що майбутнє країни залежить від того, як зараз підтримують дітей, які переживають травму війни. Експертка вказала на конкретні дії, які варто вжити зараз.
Як ефективніше допомогти дітям у воєнний час?
Лібанова наголосила, що нінішні маленькі українці — це покоління, виховане військовою. Однак дорослі часто недооцінюють глибину своїх психологічних проблем.
На мою думку, недостатньо лише забезпечити наявність психологів у школах чи садках. Важливо, щоб ця допомога була системною та відповідала реальним потребам дітей. Крім того, їхні невирішені травми позначаються на дорослому житті найнепередбачуванішим чином, — заявила вона.
За словами професорки, багато дітей стикаються з труднощами в навчанні, а постійне перебування в Інтернеті лише поглиблює їхню соціальну відчуженість. Водночас жива спількованість, спільні ігри та творчість є для них життєво необхідними.
Елла Лібанова звернула увагу, що діти формують світогляд в атмосфері ненависти, яку породжує війна. Проте вважаєте, що ви навчаєте їх розрізняти ворога та людей, які потребують співчуття. Навіть у таких умовах варто плекати в собі доброту, оскільки саме вона стає основою відродження суспільства.
Наш досвід показує: коли діти з різних регіонів об'єднуються в одному просторі, це сприяє їх адаптації. Вони мають взаємодіяти не тільки з тими, хто поділив їхню долю, а й з місцевими однолітками, — пояснила експертка.
Під час масового переміщення населення, зауважила вона, критичне значення має включення евакуйованих дітей у місцеві спільноти. Також варто створювати спеціальний медіаконтент для дітей, відроджувати шкільні свята, екскурсії, культурні заходи. Без цього неможливо відновити їхнє відчуття нормального життя.
Як в Україні створити безпечні умови для дітей?
- У Харкові, на Салтівці, місяць тому працюють три нові підземні школи, де навчаються тисячі учнів.
- За даними МОН кількість учнів, які підтримують навчання дистанційно, скоротилася з 600 тис. до 400 тис. Водночас кількість навчальних закладів, де доступне офлайн-навчання, зросла до 2,1 тисячі.
Источник: www.24tv.ua