Основні тези
- Унікальні взаємини українських навчальних закладів повернулися на значну проблему через тривале дистанційне навчання та онлайн-моніторинг, що впливають на закріплення знань та навичок.
- Існує низка ініціатив, спрямованих на розширення освітніх прогалин, проте для ефективного вирішення питання необхідно залучити зусиль педагогів, батьків та громадських організацій.
- Додаткові труднощі забезпечення шлюбу через соціальну взаємодію та недостатню підтримку з боку учнів.
- На сьогодні доступні різноманітні ресурси для розробки програм додатково зайняти.
У бюджеті Світового банку на 2020 рік змістовний акцент на підвищенні рівня доходів населення та економіки держави в цілому: збитки після п’яти місяців перерв у навчанні сягнули 10 трильйонів доларів. Для сотень тисяч українських дітей, які розпочали навчання в умовах воєнного стану, минуло вже три роки. Реальні економічні дослідження для України пов'язані не лише із завершенням бойових дій, а й із відшкодуванням витрат на освіту. Детальніше про це – в ексклюзивних матеріалах на 24 каналах.
Як звернути увагу школярів у новому навчальному році та яким чином працювати з освітніми втратами вже зараз? Відповідь: серйозно доводиться об'єднувати зусилля педагогів, батьків та волонтерів, адже ситуація потребує негативних рішень.
Проблеми зі словниковим запасом, розумінням текстів та читанням: які основні виклики чекають учнів у 2025?
Питання якісного навчання поза воєнним контекстом давно вирішують на державному рівні. Наприклад, у Великій Британії з 2020 року діє національна програма тюторства, створена для підтримки шкіл під час пандемії. Використовуючи цей досвід, ми пропонуємо системну роботу вчителів з учнями над складними темами різних дисциплін. Початковим етапом є індивідуальне тестування для визначення рівня знань.
В Україні досі не провели єдиного комплексного дослідження якості шкільної освіти. Фактично, ніхто не має повного виявлення про масштаби проблем у регіонах. Наразі доступні тільки результати міжнародного дослідження PISA-2022, яке охопило старшокласників протягом перших 9 місяців після початку повномасштабної війни.
Базовий рівень знань з української мови продемонстрували 58% учнів, тоді як результати з математики поступаються показникам однолітків зі США, Канади та ЄС ви стали майже на 25% нижчими.
У 2026 році очікуються результати дослідження PISA-2025, яке вперше проводиться з урахуванням національного контексту України.
Наразі, за даними нашого благодійного фонду, запущено програму підтримки у шести містах, яка вже охопила понад 60 тисяч дітей. Основні напрямки включають системну роботу зі шкільними предметами та заняття в освітніх центрах «Вулик».
Під час адаптації базової навчальної програми та розвитку соціальних навичок важливо шукати нестандартні підходи, аналізувати помилки та взаємодіяти з командою. Наш фонд проводить регулярне тестування з подальшим аналізом результатів експертами, які часто виявляють слабкі місця у знаннях учнів.
Найбільші труднощі виявлено серед учнів 5-х класів. Тестування цієї весни показало, що 40% дітей після чотирьох років навчання не володіють базовими навичками. Після впровадження корекційних програм кількість таких учнів зменшилася утричі.
Наприклад, з англійської мови частина п'ятикласників не могла прочитати елементарні тексти. Лексику на тему «Я, моя родина та друзі» засвоїли лише 38% учнів, але після корекційних занять цей показник збільшився до 59%.
Аналогічні проблеми спостерігаються з українською мовою: багато дітей не вміють аналізувати тексти, виділяти головну думку чи формулювати критичні висновки.
Перехід від початкової до середньої школи у 5-х класах супроводжується зниженням успішності через різницю у підходах до навчання. Онлайн-формат ускладнює соціальну адаптацію та групову взаємодію, яка особливо важлива в цьому віці.
Серед старшокласників, які взяли участь у дослідженні, лише половина впоралася із завданнями з алгебри, а 47% не потребують інтерпретації текстів англійською мовою.
Ситуація з вивчення фізики та хімії виглядає критичною:
- У 2023 році на фізику зараєструвалося лише 8 886 абітурієнтів із понад 300 тисяч учасників НМТ.
- Хімію обрали близько 3 тисяч учнів.
Для порівняння: математику вибрали понад 1000 осіб. Це стає серйозним викликом для розвитку технічних спеціальностей.
Як втрачається навичка навчатися?
Освітні втрати – це не лише пропущені уроки. Головною проблемою є вихід соціального середовища, яке формується під час класних занять. Це повністю до недостатнього розвитку комунікативних навичок, емпатії та критичного мислення.
Основні причини накопичення освітніх прогалин:
- Довготривале дистанційне навчання («пропущена школа»), яке охопило понад 390 тисяч дітей. У прифронтових регіонах 49% занять здійснюється онлайн.
Під час онлайн-уроків дітей недостатньо взаємодіють з однолітками, часто вимикають камери та ізолюють. У зонах дій перерви у навчанні через повітряні тривоги ще більше знижують бойову атмосферу.
- Ефект «снігової коси»: при пропуску чергового повторення матеріалу учні втрачають зв’язок між темами. Лінійна структура шкільних програм ускладнює повернення до раніше пройденого.
Батьки, вчителі та експерти: як об'єднати успіх?
Для подолання освітніх втрат недостатньо окремих ініціатив. Наприклад, програма нашого фонду вже охопила 30 тисяч дітей, але реальна потреба у десятки разів більше. Ми розробили безкоштовні інструменти для вчителів, включаючи готові уроки та методичні рекомендації.
Занятие с подогревом освещенных помещений / Фото автора
Серед корисних ресурсів:
- «Всеукраїнська школа онлайн»;
- Освітні програми GoGlobal;
- Платформи «ПОВІР» та «Академія Хана»;
- Курс «Подолання освітніх втрат».
Багато матеріалів потребують адаптації під конкретні класи та вдосконалення методик викладання.
Наприклад, для викладання англійської мови необхідно розробляти індивідуальні програми, враховуючи рівень класу.
Практичні рішення для шкіл
Кожен навчальний заклад може створити власні корекційні курси. Наша команда розробила п’ять предметних збірників (українська, англійська, математика, історія та організаційні поради) з готовими уроками, тестами та мотиваційними інструментами.
За результатами тестування успішність учнів після 24 занять зростає в середньому на 85%.
Алгоритм запуску програми:
- Обговорення проблем з педагогами та батьками.
- Вибір пілотних класів (найефективніші – 5-7 класи).
- Чесна діагностика рівня знань.
- Формування групи за результатами тестування.
- Регулярні заняття з аналізом прогресу.
Важливим аспектом є залучення батьків: за останні два роки їх участь у навчальному процесі зросла з 9% до 24%. Спільна робота допоможе організувати додаткові заняття та мотивує дітей.
Подолання освітніх втрат – це інвестиція у майбутнє дітей. Від того, як вони освоюють базові навички, залежить їхня здатність опановувати професії, аналізувати інформацію та взаємодіяти у суспільстві.
Колонка є особистою думкою автора, редакція 24 каналу може її не поділяти.
Источник: www.24tv.ua