Самокритика, зависокі вимоги до себе, страх, що не вийде, нерозуміння інших — ці почуття часто складно витримувати й дорослим. А що вже казати про підлітків? Але саме з такими викликами їм доводиться стикатися ледь не щодня. І звісно це впливає на навчання. Як допомогти їм пройти цей непростий період? Які демотиватори найпоширеніші серед підлітків, а головне — як ефективно їх подолати? На ці запитання відповідали разом із коучами та воркшоплідерами освітнього простору для українських тинейджерів по всьому світу UA-Teens.
Дракон №1.
Страх поставити багато запитань
Підліткова сором’язливість і страх поставити “дурне” запитання спонукають тинейджерів мало комунікувати в процесі навчання. Відповідь “Та я ж казав!”— один із основних демотиваторів у опануванні нового. “Але якщо не помилятися, то як дійти до істини?”, — розмірковує Дмитро, тім лід коучів UA-Teens. До команди він долучився якраз тому, що сам у свій час шукав менторів, які допомогли б йому зорієнтуватися. Тому тепер створює безпечний простір для тинейджерів у організації. Але за цим разом із однодумцями хоче досягти ще більш глобальної мети — змінити уявлення про освіту як про щось нудне. Тому активно бореться із підлітковими страхами та обмеженнями.
Як подолати дракона?
Ментор радить налаштовувати підлітків на думку, що кожне поставлене запитання впливає на вирішення їхньої задачі. А кожне непоставлене навпаки — гальмує професійний розвиток. А ще — радить проводити з учнями мотиваційні бесіди. Для цього гарно підходять приклади відомих особистостей та їхніх винаходів таких як Білл Гейтс чи Стів Джобс. Такі приклади наочно ілюструють підліткам, що навіть суперуспішні історії починалися із багатьох-багатьох запитань. Та помилок.
Дракон №2.
Зневіра у власних силах
Олександра, воркшоплідерка Музичного продакшену в UA-Teens, каже, що найчастіше вона стикається зі невірою підлітків у власних силах. Наприклад, під час занять учні часто зауважують, що у них немає слуху. “Але слух — це як трицепс: він тренується”, — запевняє вона. У просторі її задача не лише допомогти підліткам опанувати професійні навички, але й просто підтримати їх. Олександра працювала з різними віковими категоріями, але з підлітками їй найцікавіше. “Бути підлітком — це як бути дорослим, яким цікаво багато різних речей. Але в той же час соціум тисне на тебе багатьма очікуваннями”, — ділиться Олександра.
Як подолати дракона?
Менторка рекомендує для цього три кроки. Крок 1— домовитися “не підгодовувати дракона” мінімум місяць. Тобто хоча б на місяць поставити сумнівні думки на паузу і запевнити: якщо за цей час не буде зрушень, то до них можна сміливо буде повернутися . Крок 2: робити, незважаючи на острах. Саме тут необхідно включитися дорослим: ментору або педагогу замотивувати підлітка послідовно рухатися до мети. Крок 3: Робити все поступово. В еру стримінгових сервісів підлітки порівнюють свої перші музичні напрацювання зі світовими хітами, що є зависокою планкою. Звідси і береться зневіра в собі, адже шлях до мети видається занадто довгим. І тут задача ментора якраз розбити цей шлях на прості й поступові кроки і обов’язково відзначати будь-який прогрес на шляху до поставленої мети.
Читайте також: Не боятися творчих професій: стереотипи про креативну індустрію
Дракон №3.
Нерозуміння їхніх захоплень дорослими
“Інтереси та захоплення підлітків — це не просто дитячі фантазії. Вони можуть бути першими кроками на шляху до досягнень та успіху в майбутньому. Коли дорослі відкидають ці захоплення, вони негативно впливають на мотивацію та самовизначення підлітків”, — ділиться Дарія, клінічний психолог, коуч та тьютор кемпів UA-Teens. У Просторі інноваційної освіти UA-Teens Дарія працює з підлітками в спеціальних проєктах, таких як подкаст, освітні кемпи, благодійні співпраці. Кожен день роботи з ними в цих проєктах наповнений натхненням, і вона часто бере приклад з їхньої енергії, креативності та наполегливості.
Саме тому цей демотиватор вона вважає абсолютно несправедливим, адже на власному досвіді переконалася: сучасні підлітки зараз краще обізнані у багатьох аспектах життя, ніж дорослі.
Як подолати?
Цей “дракон” треба приручати не зовні, а зсередини: спершу допустити думку про те, шо тинейджер може бути більш просунутим у низці сфер. “Дорослі краще знають” — стереотип, який не відповідає дійсності. Якщо щиро поцікавитися захопленнями підлітків, навіть якщо це комп’ютерні ігри, то можна здивуватися, наскільки вони обізнані. А в майбутньому можна направити тинейджера в цьому руслі для подальшого розвитку його здібностей та навичок. Адже для підлітка цікавість зі сторони “дорослого” до його інтересів – це величезний заряд мотивації на удосконалення своїх знань та навичок. Це посилює його віру в себе і дає поштовх рухатись в напрямку розвитку свого потенціалу.
Дракон №4.
Зависокі вимоги до себе
Воркшоплідерка напрямку Анімація в UA-Teens Анна ще в дитинстві мріяла стати викладачкою, художницею та мультиплікаторкою, тому і розвивалась в цьому напрямку, адже обожнює ділитись знаннями та ідеями. А підлітки, на її думку, є найбільш вмотивованими та уважними в навчанні. Але на заваді під час опонування нових навичок у них часто постають зависокі вимоги до себе. Під час її занять учні часто хочуть з першого разу зробити анімацію як в улюблених стрічках аніме, що просто не може вдатися новачкам. А це в свою чергу підсилює цього внутрішнього “дракона”. В одному з випадків студент навіть перестав виконувати завдання, відкладаючи їх до останнього моменту. Поговоривши з тинейджером, воркшоплідерка виявила, що причина в його незадоволенні власним результатом, розчаруванні в собі та своїх навичках.
Як подолати?
Конкретно у випадку вище Анна показала йому перші та останні роботи видатних мультиплікаторів і пояснила, що більшість здобуває майстерність шляхом спроб і помилок. Ще одним методом приручення цього “дракона” є акцент на прогресі та успіхах тинейджерів. Критикувати Анна радить виключно виконання роботи, лише конструктивно і не переходячи на особистості. А ще – дорослому варто намагатися не порівнювати підлітків та їх роботи між собою: здорова конкуренція доцільна для більш старшого віку або в індивідуальних випадках.
Дракон №5.
Відсутність неформальної комунікації з боку вчителя/ментора.
За словами Костянтина, воркшоплідера напрямку Програмування в UA-Teens, для підлітків, з якими працює він, найбільшим демотиватором стала неформальної відсутність комунікації з боку вчителя/ментора. Особливо це критично важливо під час онлайн-навчання. “Тож коли підліток заходить в міт, за цим мітом повинен стояти не просто предмет (навіть якщо він сильно цікавить студента), за цим мітом повинна стояти Особистість”, — вважає Костянтин. Сам він у ріс у родині психологів, тому постійну комунікацію вважає невід’ємною складовою навчання.
Як подолати дракона?
На думку Костянтина, навіть звичайне запитання “Як справи?” і банальна цікавість до життя студента може суттєво покращити заняття. Тоді викладач із людини, яка просто вичитує матеріал, стає товаришем, який підтримає і якому поступово можна почати довіряти.
Замість висновків
Якщо вміти розпізнавати кожного з цих драконів і знаходити до них підхід, то навчання стане не лише ефективним, а сповненим безпечного і комфортного простору.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media