Текст: Юлія Звєрькова
Часто учні скаржаться на нудне копіювання таблиць, вивчення довжелезних визначень та нерозуміння того, як можна застосувати теоретичні знання на практиці під час опанування української мови. Цього літа команда ГО «Смарт освіта» створила проєкт для 5–11 класів із елементами компетентнісного підходу. Він допомагає заповнити прогалини та засвоїти складний матеріал із залученням цікавих прикладів та креативних тестувань. Це проєкт «Тепер я знаю». Ділимося прикладами з проєкту, як можна вивчати українську мову, розширювати світогляд та розвивати творче мислення дитини.
Криптовалюта і підмет з присудком
Головні члени речення можна вивчати навіть завдяки темі криптовалюти. Через тексти про цю сучасну валюту, трейдерів та практичні завдання діти засвоюють матеріал. Серед завдань можуть бути: написання листа-запрошення на конференцію, присвячену крипті. Це змога для восьмикласників вивчати складну тему на сучасних прикладах. А також збагатитися знаннями водночас із української мови та економіки.
Птахи і морфологія
Як пов’язані птахи та наука про слово як частину мови? Насправді, мову можна вивчати і на прикладах із природи. Методистка Наталія Вінницька обрала таку натуралістичну тему для учнів 6 класу, та на одному з занять після теоретичної частини запропонувала дітям прочитати опис папуги. Так діти дізналися цікаві факти про птаха, а потім змогли за допомогою вдалого прикладу скласти свій текст у науковому стилі та використати для опису тварини різні частини мови.
Бумбокс і порівняльні звороти
Найчастіше порівняння можна зустріти у віршованій мові — це і поезія, і, звісно ж, тексти пісень. Восьмикласникам можна пропонувати не просто «зазубрювати» правила, а зробити «музичну паузу» — прослухати пісню та виписати з неї порівняльні звороти. А ще важливим є розвиток письмових навичок, і тут на відпрацювання теми можна скласти твір-роздум про сучасну українську музику, використовуючи порівняльні звороти під час його написання.
Самостійний і незалежний (іменник)
Дехто думає, що іменник — не така вже й складна тема. Але це лише на перший погляд! Адже є власні і загальні назви, абстрактні та конкретні поняття, а що й казати про абревіатури. І усі ці іменники мають різний рід та відміну, можуть виступати різними членами речення.
Як цей великий обсяг інформації подати цікаво для учнів? Наприклад, через пропозицію вигадати свою настільну гру та описати її за допомогою різноманітних іменників.
Або придумати опис героя улюбленого мультика. Учні також можуть провести мовне розслідування: дослідити походження власного прізвища та прізвищ батьків.
Пиши числівник правильно
Один, сто дев’яносто дев’ять, сімсот тисяч чотириста двадцять три… Усе це — числівники, написання яких часом перетворюється для дітей у справжню муку. Який числівник треба відмінювати, щоб передати на письмі число 1949-й? За яким принципом писати закінчення?
Цю тему також можна закріпити завдяки цікавим ситуаціям: діти отримують рахунок у ресторані, читають його вголос та записують на диктофон. Потім, прослуховуючи запис, аналізують, чи правильно вони вжили числівники. Це дозволяє ніби «збоку» подивитися на себе та помітити помилки й одразу виправити їх згідно з теоретичним матеріалом, поданим на уроці. Так опрацьовували тему учні 6 класу в проєкті «Тепер я знаю».
Окрім вищезгаданих прикладів, діти вчаться писати пост у соціальні мережі, створювати розклад дня, досліджують фразеологізми та вивчають нові поняття, дивляться трейлери до аніме з українськими субтитрами та роблять ще багато цікавого. Таким чином вони захопливо вивчають мову та залучають знання з інших наук. А завдяки цікавим тестуванням закріплення матеріалу проходить без стресу.
Наталія Вінницька, методистка української мови проєкту «Тепер я знаю»:
«Ми намагалися наповнити уроки сучасними матеріалами, якими зацікавляться діти. Для цього проводили опитування серед учнів/учениць різних вікових категорій, дивилися рейтинги переглядів у YouTube, прослуховування подкастів. Перш за все добирали такі тексти, що точно будуть викликати інтерес та пов’язані з життям. Це сучасна музика, книги, спортивні події, винаходи, фінансова грамотність, пошук фейків, рейтингові телепередачі, нейромережі тощо. Завдання відповідні: аналіз дописів у соцмережах, робота з афішами, оголошеннями, квитками, діаграмами, рекламою. Матеріали оформлювали у відповідні кейси. На уроках ми тренуємо всі види мовленнєвої діяльності, на основі яких здійснюється реальне спілкування. Зазначу, що уроки побудовані так, що спочатку учні працюють з текстом, шукають і аналізують мовний матеріал, сперечаються, доводять свою думку, а вже потім зіставляють зроблені висновки з теоретичним матеріалом».
«Тепер я знаю» — безоплатний 5-тижневий онлайн-курс з української мови та математики для школярів від ГО «Смарт освіта». «Тепер я знаю» орієнтований насамперед на дітей, які не мали змоги повноцінно опанувати шкільну програму і мають труднощі з предметом. В основі курсу: принципи компетентнісного підходу до навчання, що дозволяють дитині пізнавати та зрозуміти теми через дуже практичні завдання, ситуації із повсякденного життя. Цьогорічний курс «Тепер я знаю» охопив 747 учнів. Ця цифра стосується тих, хто пройшли від 50 % навчальної програми та отримали сертифікати й мотиваційні листи. Команда продовжує роботу над проєктом, аби його ще вдосконалити до наступного року. Проєкт здійснюється ГО «Смарт освіта» за підтримки Educo Foundation.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media